Ґетеборг: які ідеї можна взяти для Полтави? Part 2

У першому блозі я підтвердив, що шведи пам’ятають Полтаву та розповів, як діаспоряни рекламують нашу культуру. У другій частині читайте про оселедець у варенні, протистояння Ґетеборгу і Стокгольму, татусів у декреті та комфортний шведський транспорт.

Smart city

Ґетеборзький тротуар розділений на дві смуги: пішохідну (1/3) й велосипедну (2/3). Промовисте співвідношення, правда? У наші спини часто дзеленькали велосипедисти, бо ми заходили на їхню територію, – на своїй третині було незвично тісно. Також у Ґетеборзі поширені електросамокати. Тут їх можна взяти на прокат, заплативши через мобільний додаток.

Це вже потім з інтернету я дізнався про довготермінову стратегію міста. До 2035 року планується на 25% зменшити використання авто за рахунок громадського транспорту, велосипедистів та «електросамокатистів».

У півмільйонному Ґетеборзі 3 види громадського транспорту: автобуси, трамваї та пороми. У перший день ми не розібралися як купувати квитки. Їхали «зайцями». У разі чого, будемо «бити» нашим південним гарячим темпераментом, – думав я. Відносно Швеції ми – далекий південь. Як потім виявилося, за безквитковий проїзд ми би сплатили штраф 3900 грн. Але за 4 дні перебування у Швеції не побачили жодного контролера.

Другого дня зрозуміли, що квитки місцеві купують через мобільний додаток, електронний термінал у салоні транспорту чи на окремих зупинках. Вартість універсального білету для дорослих залежно від тривалості:

90 хвилин         73 грн

1 день                247 грн

1 місяць             2015 грн


Для юнацтва (7-19 років) ціни менші на 25%, а діти до 6 років подорожують безкоштовно разом із дорослими. Ми також бачили як містяни користувалися безконтактними картами, «пропікуючи» їх біля спеціальних зчитувачів у салонах. На зупинках встановлені екрани де показаний час очікування по кожному маршруту.

Шведські цінності: діти в спальниках і тата у декреті

Ще до поїздки мене вразили шведські садочки, в яких діти сплять на свіжому повітрі в спальних мішках до -15° та особливо не паряться над миттям рук. Але побачити результати такого підходу – приголомшливо. Наша туристична групка ходила в куртках і здригалися від холодного вітру. А більшість шведів у цей же час вражали нас звичайними светрами та навіть шортами. Такі речі міняють сприйняття, адже за однакових умов ми по-різному реагуємо на середовище.

Одна із цінностей, яку Швеція ширить світом, – це тато в декреті. Для експерименту рахували чоловіків і жінок із дітьми у 2 будні дні. Усього зустріли 73 людини з дитячими візочками та слінгами:

58% Жінки

42% Чоловіки

Моєму сину 2,5 роки. Із усією експертністю заявляю, що я би так не зміг. Шведські татусі – вражаючий феномен.

Бліц яскравих вражень або чому я повернусь до Швеції

  • Лагом – питомо шведське слово, яке означає, що тобі комфортно отримувати від життя не багато й не мало, а рівно стільки, скільки мінімально потрібно.
  • Оселедець у брусничному варенні – це любов.
  • Люди поважного віку користуються смартфонами і в них то добре виходить.
  • У Полтаві наробила галасу заборона продавати алкоголь із 22:00. Натомість у Швеції така забороні діє з 18:00. У вихідні дні алкогольна крамничка була зачинена після 15:00.
  • За увесь час не почув жодного автомобільного сигналу. Автівки об’їжджають пішоходів, якщо ті завтичать посеред дороги.
  • Ґетеборг – друге за величиною після Стокгольму місто. Відчувається дух суперництва. Під час поромної екскурсії, гід пожартував: «У давнину цей міст могли розвести 5 ґетеборжців або 10 стокгольмців».

Бери й роби

У Швеції класно. Вдома краще, але…

Але перші враження про нове місто формуються на основі доріг і вокзалу. Якщо з дорогами у нас ситуація ніби налагоджується, є комфортні потяги Інтерсіті, то з вокзалами… гірше: якісь незрозумілі «генделі» на території, страшні туалети, мінімум англомовних вказівників. Усе це справляє гнітюче враження на українського чи іноземного гостя. Тому обидва залізничні та головний автовокзал Полтави мають стати тими інфраструктурними об’єктами, яким приділятимуть достатньо уваги.

Також можна перейняти досвід Ґетеборгу щодо електросамокатів. Навесні 2019 року перед другим Meridian Poltava я хотів купити й собі такий, аби економити час. Врешті передумав, бо де ним їздити? Автомобільною дорогою – не краща ідея, а велодоріжки відсутні (браїлчанську смужку не рахуємо). То чому б не профінансувати заміну тротуарного асфальту, не розлініяти всюди велозони й подумати над стимулами до використання велосипедів, електросамокатів? Прекрасна альтернатива розбитим полтавським маршруткам і свіже повітря у легенях.

Подорожуйте більше! Це, як бачите, корисно.

P.S. Якщо по-шведському, то правильно казати Йотеборг.

Велосипеди на прокат

Водні канали міста

Портове місто

Рибний ринок – туристична атракція

А це пам’ятник свині

У матеріалі використані знимки Андрія й Олександри Приткових, Ірини Петрової.

Залишити відповідь
Коментувати

Останні новини:

Читайте також: