Як це працює: реєстрація ФОП

Один із найпростіших способів розпочати власну справу – стати фізичною особою-підприємцем. Дійсно, ця форма ведення господарської діяльності досить приваблива, адже не передбачає ні надто складної звітності, ні сильного податкового тиску, ні заплутаної процедури реєстрації. Саме останню «Трибуна» і розповість цього разу.

Приблизно схему реєстрації фізичної особи-підприємця (ФОП) можна зобразити так:

  1. Звернення до суб’єкта державної реєстрації
  2. Подання заяви і проведення реєстраційних дій
  3. Звернення до ДФС (для вибору системи оподаткування чи реєстрації Книги обліку доходів)
  4. ?????
  5. PROFIT!
Як це працює: реєстрація ФОП

Як це працює: реєстрація ФОП

Слід почати з того, що процедура реєстрації регулюється Законом «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».

Право на провадження підприємницької діяльності має дієздатна фізична особа, яка досягла 18 років. Якщо зареєструватися підприємцем хоче громадянин, якому менше ніж 18, але який досяг 16 років, то додатково потрібно подати нотаріально засвідчену згоду батьків.

Починаючи з 2016 року документи для проведення державної реєстрації можна подати за місцем проживання до державного реєстратора, органу місцевого самоврядування (якщо є відповідне рішення відповідного органу), місцевої держадміністрації, чи нотаріуса.

Також є можливість заповнити відповідну заяву онлайн через Реєстраційний портал. Щоправда, для цього має бути попередньо оформлений електронний цифровий підпис (ЕЦП).

Документи для реєстрації можна подавати особисто, через представника, або надсилати поштою, в тому числі електронною. Відразу слід зазначити, що при особистій подачі необхідно буде пред’явити паспорт, а представнику – надати ще й нотаріально посвідчену довіреність.

Реєстрація проводиться безкоштовно у строк протягом 24 годин. Документи в паперовій формі приймаються за описом, примірник якого в день надходження документів видається заявникові з відміткою про дату отримання документів.

Як зареєструватися підприємцем?

Як зареєструватися підприємцем?

Для реєстрації як ФОП треба подати заяву про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем, форма якої встановлена законодавством. Також, за бажанням заявника, можна відразу подати і заяви про обрання спрощеної системи оподаткування чи про реєстрацію як платника ПДВ.

У заяві наводяться такі відомості про особу, яка має намір стати ФОП: прізвище, ім’я, по батькові, ІПН, місце проживання (реєстрації), види діяльності (згідно з КВЕД-2010) та реквізити для зв’язку.

КВЕД – це Класифікатор видів економічної діяльності. Відповідно до нього визначається діяльність, якою буде займатися підприємець. Кількість видів, які можна обрати одночасно – необмежена, але обмеженою є реєстраційна форма, якщо вона у паперовому вигляді. У будь-якому разі, додати необхідні види діяльності можна пізніше.

Слід дуже уважно поставитися до вибору діяльності згідно КВЕД, адже зайняття іншим видом діяльності, ніж той, що був обраний, тягне за собою настання негативних наслідків, зокрема – перехід на іншу систему оподаткування чи підвищення ставки податку.

Які документи треба для реєстрації?

Які документи треба для реєстрації?

Як і завжди буває, існують також підстави для відмови у реєстрації особи як ФОП. Серед них:

  • Подання документів не уповноваженою на це особою (наприклад – неповнолітнім);
  • Наявність судового рішення, в якому є заборона на проведення реєстраційних дій щодо конкретної особи;
  • існування підстав для зупинення розгляду документів (наприклад, невідповідність у поданих відомостях);
  • законодавчі обмеження які унеможливлюють проведення реєстрації (99% – зайняття певної посади, яка не допускає суміщення її з підприємницькою діяльністю);
  • наявність у Єдиному реєстрі відомостей, що особа вже зареєстрована як ФОП.

Відмова у проведенні реєстрації не позбавляє особу права звернутися повторно після усунення відповідних підстав, наприклад – припинення діяльності на виборній посаді, що не дозволяла суміщення.

Які підстави для відмови у реєстрації?

Які підстави для відмови у реєстрації?

Часто стоїть питання, чи треба після проведення державної реєстрації йти чи нести щось до ДФС. Відповідь – «Дивлячись яка мета». Звичайно, можна все робити особисто. Але!

Відповідно до чинного законодавства, постановка на облік новостворених підприємців здійснюється протягом 2-х робочих днів з дати отримання органом ДФС реєстраційної картки та заяви про обрання спрощеної системи оподаткування (якщо вона подавалася). Нікуди йти не потрібно.

Якщо підприємець спочатку планує працювати за загальною системою оподаткування, ніяких заяв до податкової служби також подавати не потрібно.

Якщо ФОП відразу під час реєстрації не подавав заяву про обрання спрощеної системи оподаткування (єдиний податок) – її можна подати до ДФС як особисто, так і в електронній формі. У такому випадку теж нікуди йти не потрібно.

Що важливо, новоствореному підприємцю-єдиннику до початку отримання прибутку необхідно зареєструвати Книгу обліку доходів. Але і це можна зробити як особисто, так і дистанційно – поштою.

У такому випадку, пронумеровану і прошнуровану книгу обліку доходів разом із заявою про її реєстрацію (у довільній формі на ім’я начальника територіального органу ДФС) та описом вкладення можна відправити до органу Державної фіскальної служби за місцем реєстрації особи. Це треба робити рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Що ж, вчетверте повторювати не будемо.

Чи треба звертатися до ДФС?

Чи треба звертатися до ДФС?

Як висновок, простіше, ніж зареєструватися як ФОП – тільки лежати на дивані. Більше того, всі дії з реєстрації можна провести прямо на ньому. Але починаючи власну справу як фізична особа-підприємець, слід пам’ятати і про ризики, які ця діяльність несе.

Вони пов’язані не лише з необхідністю з початку 2017 року сплачувати мінімальний розмір ЄСВ, а й, зокрема, відповідальністю за невиконаними зобов’язаннями всім своїм майном. Тому слід завжди пам’ятати, що лише розсудливість, правильне планування та слідкування за законодавчими новаціями здатне принести неймовірний успіх у підприємництві.

Нагадуємо, що минулого разу «Трибуна» розповідала, як здійснюється розлучення.

Інфографіка: Рузанна Давітян

Залишити відповідь
Коментувати

Останні новини:

Читайте також: