Велорух у Полтаві: розбудова велосипедної інфраструктури

3

Громадські активісти, експерти та представники полтавської МР розробили концепцію розвитку велоінфраструктури Полтави, згідно з якою хочуть створити велодоріжки уздовж основних вулиць міста. 

Фото: Олег Журавльов

Учасники акції «Велосипедом на роботу» Фото: Олег Журавльов

Другий рік поспіль громадська організація «CITY LAB» проводить підрахунок велосипедистів у Полтаві. Рахують переважно у теплий період року. В якості найтиповішого дня буднів обирають середу з 17:00 до 19:00, в якості типового дня вихідних – суботу з 12:00 до 14:00.

Згідно з останніми підрахунками, у 2015 році на велосипедні поїздки припадало приблизно 1% від усіх пересувань у Полтаві. За останні 5 років ця частка зросла у 1,5-2 рази, стверджують велоактивісти. На окремих вулицях кількість велосипедистів зросла у 2-2,5, а то й у 4 рази.

Тенденція до зростання щороку спостерігається по всій країні. Якщо раніше велосипедом користувалися переважно у селах (бо немає іншого транспорту), а у містах їздили суворі велосипедисти-спортсмени, то зараз велосипед в українських містах набуває іншого значення: це транспорт для щоденних поїздок на роботу, навчання, у справах. Тому розвиток велоінфраструктури українських міст з кожним роком стає все більш пріоритетним.

За прикладом європейських країн, де велосипедний транспорт посідає важливе місце у транспортній мережі, українські велоактивісти розпочали активно розробляти та впроваджувати концепції включення велосипедного руху в транспортну мережу міста.

13271529_1159437640764978_1758394493_o

Учасники акції «Велосипедом на роботу» Фото: Олег Журавльов

Полтава, як одне з найзеленіших міст України, не відстає у екологізації своєї транспортної інфраструктури: у місті снує кілька громадських організацій та ініціативних груп, які проводять різноманітні акції, з метою популяризації велотранспорту.

Зокрема, ГО «ВелоПолтава», яка займається розвитком велосипедного руху  в Полтаві, за останні роки провела чимало велопарадів (передноворічний парад ВелоДідМорозів; Ретро-Вело-Парад у стилі 60-х, велопробіг з прапорами України та ін.). А разом з ГО «CITY LAB» було проведено 3 акції «Велосипедом на роботу». Велосипедисти активно спілкуються на тему пошуку найвдаліших рішень щодо впровадження велосипедного руху у місті.

Фото: Олег Журавльов

Фото: Олег Журавльов

Прихильники велосипедного руху представили своє бачення міста

Саме місцеві громадські організації «ВелоПолтава» та «CITY LAB» перейнялися відсутністю велосипедної інфраструктури у Полтаві та ініціювали проведення круглого столу з міською владою, що стосувався питання розвитку велосипедної інфраструктури.

DSC_0139

Презентація проекту «Полтава велосипедна» Фото: Трибуна

Пізніше проводили відкриті семінари-воркшопи з розробки Концепції у рамках проекту «Полтава Велосипедна», збирали статистику велоруху, яку враховували під час розробки карти-схеми майбутньої веломережі. У результаті роботи була створена Концепція розвитку велосипедної інфраструктури міста Полтави.

Фото: Трибуна

Координатор проекту «Полтава велосипедна» Ірина Садовнікова презентувала Концепцію розвитку велоінфраструктури міста Полтави на 2016-2020 рр. Фото: Трибуна

– Перед тим, як писати цей проект, я познайомилася з представниками «ВелоПолтави», і у нас народилася така спільна діяльність. Мета проекту – долучити велосипедну спільноту міста до розробки велосипедної стратегії, – говорить Ірина Садовнікова, представник громадської організації «CITY LAB», у складі якої реалізовували проект «Полтава Велосипедна».

Зазвичай подібний документ розробляється в стінах міської ради і виноситься на сесію, де ніхто ні з ким не радиться. У Полтаві ж пройшла зовсім інша схема розробки стратегії. Активісти запропонували депутатам міськради розробити документ для того, щоб думка людей, які потім будуть користуватися велоінфраструктурою, була максимально врахована.

Фото: Трибуна

Фото: Трибуна

Двічі на рік волонтери долучаються до підрахунок велосипедистів, щоб побачити, яка динаміка та де їздять люди, які вулиці вони обирають, їздять вони тротуаром чи дорогою, скільки жінок і чоловіків, хто з них носить шоломи та хто з них їздить в неправильному напрямку.

Наприклад, на перехресті вулиць Фрунзе – Сінна – Кагамлика: у 2011 році волонтери зафіксували до 20-ти велосипедистів на годину, у 2015 – вже 85 велосипедистів. На перехресті вулиць Фрунзе – Київське/Харківське Шосе у 2011 році нарахували близько 30-ти велосипедистів на годину, відповідно у 2015 – 59 велосипедистів. Отримані дані було враховано при розробці велоконцепції.

tPnrLoMq5rQ

Фото: velopoltava.org

У вересні 2015 була створена спеціальна робоча група з розвитку велоінфраструктури у місті.

– В робочу групу входять представники різних управлінь МВК дотичні до цієї всієї інфраструктури (житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури, управління культури, інспекція з благоустрою), а також громадські активісти. Засідання є відкритими, і до участі також долучалися представники ДАІ та інших управлінь МВК, – пояснила Ірина Садовнікова.

Перші напрацювання велоконцепції активісти представили на європейському тижні мобільності, який щороку відбувається у світі з 16 по 22 вересня.

– Ми дуже довго приводили до спільного знаменника весь текст, щоб він влаштовував усіх. Була створена карта згідно якої потрібно розвивати велоінфраструктуру, прописані вулиці на яких потрібно збудувати умови для велосипедистів, – розповіла активістка.

7_сайтІ 29 березня 2016 року на позачерговій третій сесії Полтавської міської ради сьомого скликання «Концепція розвитку велосипедної інфраструктури міста Полтави» була затверджена.

Наступний крок в велоконцепції – розробка міської цільової програми розвитку велотранспорту. Оскільки міський бюджет виділяється тільки під конкретні програми.

– Для того, щоб місто могло побудувати щось – воно повинно розробити спочатку документ, на підставі якого можна витратити державні кошти. Інших способів не існує. Люди запитують, «чому так довго», «чому не можна просто взяти та побудувати». Насправді, це дуже складно, – пояснює Ірина Садовнікова.

Спочатку концепція була розрахована на п’ять років, але потім активісти вирішили, що вона не повинна мати обмеження у часі.  Діятиме доти, доки не буде досягнуто її мети. Щоб потім через п’ять років не приймати нову.

Реалізація концепції – це розробка та прийняття програми, де прописані конкретні заходи. Наприклад, це розробка проектно-кошторисної документації.

Фото: Олег Журавльов

Фото: Олег Журавльов

Концепцію затвердили на сесії, тож наступним кроком велоактивісти планують ініціювати проведення робочої групи для того, щоб розпочати роботу над розробкою цільової програми розвитку велотранспорту. В якій пропишуть певну послідовність, що за чим та де буде створено.

Промоція велоактивності

Попутно з розробкою велоконцепції учасники ГО «CITY LAB» проводили ще декілька додаткових активностей, зокрема – це промоція велотранспорту.

Те, що велосипед приносить задоволення під час катання у парку – всі знають, а те, що він може бути транспортом на кожен день і приносити користь довкіллю, багато людей не сприймають серйозно.

– Ми почали робити різні акції та продовжили працювати над стратегією розвитку велоінфраструктури – популяризувати встановлення велопарковок, пропонувати свої послуги безкоштовного консультування з розробки проектів про встановлення велопарковок. Проводили різноманітні інформаційні заходи, наприклад фотовиставку «ВелоОбличчя» – розповіла представник громадської організації «CITY LAB».

Фотовиставка Романа Юхимчука “ВелоОбличчя Полтави” Фото: Трибуна

Фотовиставка Романа Юхимчука “ВелоОбличчя Полтави” Фото: Трибуна

Більше року у Полтаві діє ініціативна група – «Веселий байк». Це родинний велоклуб, де  батьки разом з дітьми їздять на велосипедах, такий собі сімейний веловідпочинок.

У Полтаві також діє форум «Быстрее ветра», учасники якого постійно організовують різноманітні «покатушки», спортивні змагання, аматорські велозмагання.

Кубок Украины по MiniDH. Полтава Фото:freelive21.blogspot.com

Кубок України по MiniDH. Полтава Фото:freelive21.blogspot.com

Зокрема, у місті діє екстремальний велорух «Велосипедна спортивна асоціація» – це люди які займаються велоспортом, спускаються з крутих гір на даунхільних велосипедах. Асоціація  часто організовує різноманітні змагання з велоспорту.

Полтава – для велосипедистів

Автори влосипедної концепції міста впевнені, що Полтава має досить широкі вулиці, багато парків, та середній автомобльний рух, в порівнянні з іншими містами.

– Умови дуже комфортні. У Полтаві є і приватний сектор, де люди набагато частіше використовують велосипед, – говорить Ірина Садовнікова.

Якщо взяти той же самий Львів, у якому вже побудували 60 кілометрів велодоріжок, там впроваджувати велоінфраструктуру набагато складніше через історичну забудову. Однак, львів’янам вдається знаходити цікаві рішення.

Полтава на 80% рівнинне місто і як би дороги підтримувалася в нормальному стані, то можна було б нормально їздити і на узбіччях. Однак сьогоднішній стан доріг та узбічь не сприяють популяризації велоруху.

ВелоНіч у Полтаві Фото ВелоПолтава

ВелоНіч у Полтаві Фото: velopoltava.org

– Полтавці кажуть, що у місті занадто вузькі вулиці для велодоріжок, однак це суперечить дійсності. То вони ще не бачили вузьких вулиць. На мою думку, в Полтаві є достатній потенціал для розвитку велоінфраструктури. Місто невелике. На велосипеді місто можна перетнути за пів години, – говорить представниця громадської організації «CITY LAB».

У Полтаві велосипедисти часто їздять по тротуарам, які і без того поганої якості. Більшість із них говорять, що бояться їздити по дорогам через неадекватних водіїв також через пилюку, трафіка та швидкості.

На центральних вулицях (Фрунзе, Маршала Бірюзова, Велико-Тирнівська, Леніна) та основних магістралях велодоріжки повинні бути відокремлені. На інших улицях особливо в центрі, де можна знизити швидкість машин до 30 км/г, знижується небезпека ймовірність аварій і травматизму. Там можна робити спільний вело-автомобільний рух і це буде доволі безпечно. На інших вулицях з правого краю можна зробити велосмуги.

Минулого року прихильники велосипедного руху започаткували місцеву  «Велошколу». В якій волонтери підготували курс окремих занять на різні теми: які стосуються технічного обслуговування велосипеда, навчання їзди з нуля та правила дорожнього руху.

Майстер-клас з техобслуговування велосипеду Фото: velopoltava.org

Майстер-клас з техобслуговування велосипеду Фото: velopoltava.org

Одного разу волонтери організували майстер-клас  з надання першої медичної допомоги для велосипедистів.

– Все літо 2015 року ми навчали людей кататися з нуля. Зараз вони на велосипедах вже їздять на роботу. Багато людей цікавляться технічним оглядом, правилами дорожнього руху, – розповідає Ірина Садовнікова.

Тренери-волонтери також проводили навчальні заїзди по місту, розповідаючи як потрібно вести себе на перехресті та ін. Всього активісти провели 13 майстер-класів, які відвідали близько 130 учасників. До сих пір дуже багато людей залишають заявки, пишуть та телефонують – цікавляться.

Розвиток системи велосипедного руху в Полтаві принесе багато позитивних змін. Зокрема, покращиться загальний стан здоров’я мешканців міста, вирішиться проблема їх малорухомості та переважно сидячого способу життя. Також покращиться екологічна ситуація в місті. Навантаження на громадський транспорт та кількість заторів на дорогах зменшиться. Потреба людей в організованих місцях для відпочинку задовольниться. Головне, що зросте популярність Полтави як туристичного осередку.

Все це потребує заходів по реконструкції транспортної системи міста з метою пошуку раціональних шляхів вирішення даної проблеми.

ГО«Інститут аналітики та адвокації» провів дослідження громадської думки щодо стану доріг та тротуарів у м. Полтава / 2015

ГО«Інститут аналітики та адвокації» провело дослідження громадської думки щодо стану доріг та тротуарів у м. Полтава / 2015

Коментувати

3 Коментарів
Сергей
• 17:27 | 20 травня 2016

НУЖНО БОЛЬШЕ вело дорожек!!!! стремно ездить даже

Відповіcти
Владимир
• 17:25 | 20 травня 2016

Есть такое понятие – культура. Так вот культуры велосипедного передвижения у нас в городе, увы, нет. Ее бы прививать – тогда и город был бы экзотичнее.

Відповіcти
Джордж
• 16:57 | 20 травня 2016

Было бы больше велопарковок- стало бы больше велосипедистов,. как же ехать в универ,если возле него негде оставить велосипед? и на работе тоже самое, на этаж,к себе в офис не охота переть.

Відповіcти
10 грудня 2017
09 грудня 2017
08 грудня 2017