Уникнення конкурентних торгів: приклад та відповідальність

0

У Миргороді замовник уклав два договори на поточний ремонт однієї вулиці без проведення конкурентних торгів.

Інститут аналітики та адвокації проаналізував закупівлі відділу капітального будівництва Миргородської міської ради. У результаті виявили ймовірне порушення. Замовник влітку цього року уклав два договори на поточний ремонт однієї дороги по вул. Сорочинській у Миргороді Полтавської області та оприлюднив звіти щодо цього.

Згідно з першим договором, ремонт мав відбутися на ділянці від вул. Незалежності до вул. Висоцького. Через три дні укладено другий договір, згідно з яким ремонт передбачався від перехрестя з вул. Висоцького до перехрестя з вул. Київською.

Ціна укладених договорів склала 183,9 тис. грн та 99,9 тис. грн відповідно. Загальна вартість за даним предметом закупівлі за двома договорами становила 283,8 тис. грн, що перевищує межі, встановлені законодавством.

Вулиця Сорочинська у Миргороді є одним лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури. Відповідно до п. 2 розд. ІІ  наказу МЕРТ №454 від 17.03.2016 р. “Про затвердження Порядку визначення предмету закупівлі”, предмет закупівлі послуг поточного ремонту визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури. Тому фахівці ІАА припустили, що послуги поточного ремонту по вул. Сорочинській у м. Миргород мали б закуповуватись єдиною процедурою відкритих торгів. Замовнику відправили звернення з метою отримати пояснення щодо вищевказаних договорів, проте відповіді не отримали.

Чому замовники уникають конкуренції між постачальниками

Замовники мають проводити публічні закупівлі, шляхом застосування однієї з процедур визначених Законом України “Про публічні закупівлі” (надалі Закон), за умови, якщо вартість товару, послуги дорівнює або перевищує 200 тис. грн, а робіт 1,5 млн грн. Частиною 7 ст. 2 Закону передбачено, що Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону.

Підрядник, з яким відділ капітального будівництва Миргородської міської ради підписав вищезазначені договори ПрАТ “Миргородський агрошляхбуд”. Саме з ним у 2018 році замовник уклав 61 угоду на 26,8 млн грн. Зазначимо, що лише один договір був підписаний за результатами відкритих торгів на суму 4,1 млн грн.

– Уникнення проведення процедури відкритих торгів інколи зумовлене бажанням замовників здійснити закупівлю послуги або роботи у певного підрядника, з яким звикли працювати або якого рекомендують. Також такі дії можуть пояснюватися необхідністю оперативно отримати послуги, роботи, а проведення тендерних процедур затягує цей процес. Проте це не є виправданням для уникнення конкурентних процедур закупівель та застосування тендерного законодавства, – коментує Поліна Колганова, фахівець у сфері публічних закупівель.

За ознаками виявленого порушення Інститут аналітики та адвокації надіслав звернення до Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області. У ході проведення планової виїзної ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності відділу капітального будівництва Миргородської міської ради фахівці Держаудитслужби встановили та підтвердили порушення законодавства про закупівлі, зокрема, про які зазначалось у зверненні ІАА.

За результатами виявлених порушень щодо відповідальної особи складений протокол про адмінправопорушення за ч. 1 ст. 164-14  КУпАП. Порушення тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб від 11,9 тис. грн до 17 тис. грн. Остаточно справу має вирішити суд, який прийме рішення щодо відповідальної особи.

Довідково: Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) – найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).

Прес-служба Інституту аналітики та адвокації

22 февраля 2019
21 февраля 2019