У Полтаві продовжуються баталії за 4 грн у міському транспорті

1

Не встигли полтавці звикнути до нової міської влади та відставки Олександра Мамая, як у Полтаві розгорівся ще один серйозний скандал. Точніше, політики знову згадали про тарифи на перевезення у міському транспорті. З 1 жовтня вартість проїзду в автобусах та тролейбусах знизилась до 4 грн та 2 грн відповідно.

У Полтаві продовжуються баталії за 4 грн у міському транспорті

У Полтаві продовжуються баталії за 4 грн у міському транспорті

Нагадаємо, раніше, у січні 2018, депутати Полтавської міськради проголосували за підвищення тарифів до 3-х та 5-ти грн. Частина депутатів виступила проти прийнятого рішення і подала до суду вимогу його скасувати. Суд кількох інстанцій визнав рішення про підвищення тарифів недійсним. Попри це, полтавські перевізники більш ніж півроку перевозили пасажирів за “новими” тарифами. Але на цьому історія не завершилась — наразі міськвиконком зобов’язав перевізників дотримуватись “старих” тарифів, що викликало нову хвилю обурення з боку власників транспортних засобів. Останні вирішили впливати на владу через страйк, проте і це не принесло результатів.

Перша спроба сталась 11 жовтня о 9-й годині — більшість маршруток та міських автобусів зупинились. Впродовж години пасажирів перевозили лише нечисленні тролейбуси та поодинокі автобуси, що не приєднались до акції протесту. Перевізники пообіцяли повторити акцію 16 жовтня, яка так і не відбулась. І хоча вже о 10:00 водії продовжили рух транспорту у звичному режимі, місто ще кілька годин залишалось частково паралізованим, адже центральні вулиці Полтави були перекриті учасниками іншого протесту – проти підвищення цін на пальне.

Того дня багато полтавців висловили своє обурення протестами, оскільки через відсутність транспорту та затори не змогли вчасно потрапити на роботу, тощо. Але вистачало і тих, хто підтримував вимоги страйкарів.

– Звісно, що я підтримую рішення про зниження цін, але в той же час я розумію, що на фоні інфляції вони все одно поступово виростуть. І не факт, що обійдеться п’ятіркою (5 грн. — ред.), — коментує ситуацію полтавець Володимир Бабак.

– Ця акція нічого не змінить, тільки людям завдали клопоту. Я вже на 20 хвилин спізнююсь на роботу, а маршрутки все немає. Якщо за 10 хвилин нічого не приїде — доведеться викликати таксі. Мені не принципова та гривня, аби автобуси були вчасно, — висловився полтавець Антон.

– А про пенсіонерів вони подумали? У мене немає посвідчення, і я плачу за проїзд як все — 5 гривень — це забагато, — зазначила пенсіонерка Любов Решетник.

– Знаєте, скільки живу в Україні, не пригадую, аби щось дешевшало. Нам завжди піднімають ціни: на продукти, на комуналку, на бензин і на проїзд. А зарплатня не росте. Ну, не так як ціни. Я підтримую автомобілістів, у батьків є старенький “Ford” і його заправляти зараз дуже дорого. А от про маршрутки так сказати не можу — ви подивіться: в нас автобуси забиті повністю, і люди їдуть по 2-3 зупинки, я думаю, на бензин вистачить. Інше питання, що вони бажають більше заробляти, ніж зараз. Я от теж так хочу, тільки сам собі підняти зарплату не можу. Я проти підняття цін на проїзд, — прокоментував ситуацію студент Сергій.

Коментуючи свої дії, перевізники апелювали до “нормалізації рівня рентабельності маршрутів”.

– Наразі ми вимушено виконуємо рішення суду. Проте, ми вже підготували та подали до міськвиконкому папери про економічне обґрунтування підвищення тарифів. За нашими розрахунками, тариф взагалі має складати 8,36 грн. Проте ми згодні і на менші суми, аби закріплені маршрути залишили за нами. Ви погляньте на такі міста як Київ та Дніпро — там також зросли тарифи. Ну не може у всій країні ціна зростати, і лише у Полтаві падати через забаганки депутатів. Так само ми займаємось перевезенням пільговиків, за попередній місяць нам вже перерахували кошти, чекаємо що з нами розрахуються і за вересень. — коментують у ТОВ “ТК Експрес-лайн”.

Міська влада висловила обурення протестом та назвала його саботажем. Таку позицію висловив Олександр Шамота:

– Умова в перевізників одна – підвищення вартості проїзду. Вони пропонують ціну в 8, 9 і 10 гривень, але це неприйнятно. Перевізники намагаються “страйкувати”. Проте, згідно з чинним законодавством, тільки профспілки можуть оголошувати про страйк. Якщо це особиста позиція когось – це не страйк, а просто саботаж діяльності транспортного господарства.

У той час, коли Олександр Шамота заявляв про проведення перемовин з перевізниками, заступник мера з питань ЖКГ Олексій Чепурко був налаштований більш радикально. В інтерв’ю журналістам місцевого ЗМІ він заявляв:

– У подальшому розвитку я бачу тільки комунальне підприємство, яке здійснюватиме перевезення у громадському транспорті. Ми подивимося на наступний бюджетний рік та на результат перемовин з європейськими кредиторами. Тоді вже можна буде говорити про конкретні терміни.

16 жовтня мав відбутись другий страйк, але на ранковій апаратній нараді міська влада висунула мітингарям ультиматум: у разі порушення умов контракту міськвиконком буде розривати угоди в односторонньому порядку. Також, Олександр Шамота зазначив, що у планах розірвати контракти з 20-ма перевізниками.

Однією з підстав для розірвання договору може стати відмова водія перевозити представників пільгових категорій безкоштовно. Раніше міськрада ухвалила рішення повністю відшкодувати перевізникам кошти за перевезення пільговиків у серпні на суму понад 8 млн 650 тис. грн. При цьому, посадовці зазначили про необхідність повторного перерахунку коефіцієнтів компенсацій перевізникам, адже встановлені нині можуть бути завищеними.

Аби зрозуміти причини сьогоднішніх подій, ми звернулись за коментарем до політолога.

– Це дуже нагадує передвиборчу політичну гру у шахи. Фактично, це маніпуляція. Схожа ситуація була на останніх президентських виборах, коли частина кандидатів апелювала до можливостей домовитись про постачання газу з Росії, дешевше ніж пропонували конкуренти. Я думаю, що нинішня ультимативна позиція влади повинна впевнити електорат у відповідності заяв влади її діям, — зазначив харківський політолог Микола Кущицький.

Також політолог зазначив, що владнати суперечку можна, впровадивши систему “єдиного електронного квитка”, який допоможе підрахувати загальну кількість пасажирів міського транспорту та дізнатись реальну кількість перевезень пільговиків. Також ці розрахунки допоможуть вирахувати оптимальний тариф на перевезення. Наразі таку систему вже запровадили у таких містах як Дніпро, Тернопіль та Мукачеве. Проте у Полтаві жодна зі сторін конфлікту поки не вносила подібних пропозицій.

Тим часом, міська влада розглядає пропозицію запросити до Полтави фахівців Харківського автомобільно-дорожнього університету для проведення перерахунку коефіцієнтів та аналізу завантаженості міських маршрутів.

Владислав Башук

15 листопада 2018