Судова реформа: коментар юриста

0

Президент України підписав судову реформу. Тобто, Закон “Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів”. Що це означає для пересічних громадян, ми запитали в Олександра Лемешка, кандидата юридичних наук, адвоката, фахівця у галузі кримінального права.

Судова реформа

Судова реформа

– Так званий Закон про судову реформу – найбільший нормативний акт, ухвалений за всю історію України. Внесені  зміни давно були на часі, і загалом оцінюю цей процес позитивно. Треба розуміти, що оновлені новели відповідають міжнародним законодавчим нормам, і можна переконатися, що це ефективно працює в інших країнах. Однозначно, пересічні громадяни внаслідок судової реформи повинні відчути більшу правову захищеність. Принаймні, якщо прописане у Законі виконуватиметься. Зміни стосуються не лише судової, а й правоохоронної системи.

Щодо найсуттєвіших змін, то треба сказати про поняття судової медіації – зусилля судді можуть бути спрямовані на примирення сторін. Також з’явилося поняття електронного суду. Йдеться про створення Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, яка забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, між учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції та ін.. Позовні заяви, скарги та інші передбачені законом процесуальні документи, що подаються до судів і можуть бути предметом судового розгляду, підлягають обов’язковій реєстрації в Єдиній системі в день надходження.

Судових гілок тепер три, а не чотири: залишаються суд першої інстанції, апеляційний, а касації розглядатиме не вищий спеціалізований суд, як раніше (його не буде), а Верховний Суд. Взагалі кількість судів має зменшитися, їх просто не потрібно стільки. Раніше, пам’ятаєте, дитячі садочки віддавали під суди, а зараз актуальніший зворотній процес. Процес реформування не буде легким. Уже зараз деякі місцеві суди протестують проти об’єднання з іншими, укрупнення. Навантаження на суддів однозначно зросте: і через зменшення їхньої кількості, і через те, що на сьогодні деякі суддівські вакансії залишаються вільними (10-20%), і через збільшення кількості задач. Згідно зі змінами до кримінально-процесуального кодексу,  слідчий суддя тепер може оскаржувати повідомлену підозру, він же повинен давати дозвіл на проведення експертизи – одним словом, буде брати значно помітнішу участь у кримінальному провадженні.

Загалом я сподіваюся, що внаслідок судової реформи пересічні громадяни почуватимуться більш захищеними. Йдеться про зміни, які обмежать можливість зловживати процесуальними правами, штучно затягувати терміни розгляду справи, залучати сторони, які, фактично, не мають до справи стосунку і т.ін.. Також запроваджено відеофіксацію обшуків – раніше це не було обов’язковим.

Передбачено створення Антикорупційного суду, хоча я не впевнений на всі 100%, що на сьогодні це актуально. Бо все-таки 60-70% справ – це порушення проти власності, а не корупційні.

Однак для того, щоб судова реформа запрацювала, потрібні і деякі додаткові умови. Наприклад, нею передбачено запровадження державної монополії на проведення судової експертизи. З одного боку, це добре. Але вже сьогодні черги на окремі види експертиз – від трьох місяців до 3-х років. Щоб уникнути колапсу і зайвої напруги, потрібно вже зараз працювати над розширенням експертного корпусу та покращенням матеріально-технічної бази.

Також йдеться про монополію адвокатури. Це значить, що юристи підприємств, наприклад, або начальники юридичних відділів не зможуть представляти свої підприємства чи корпорації у судах. У цьому не було б нічого такого, якби в Україні вистачало вузьких фахівців. Наприклад, у Сполучених Штатах Америки всього 200 адвокатів працюють на судових процесах у сфері медицини. Ці люди мають і медичну, і юридичну освіту. Не секрет, що в нас спеціалістів такого рівня поки що дуже мало.

Таке однозначно позитивне явище, як електронний суд, здатне прискорити і полегшити безліч процесів, зменшити бюрократичне навантаження, але вимагає негайного покращення матеріально-технічної бази, доступу до швидкого інтернету. У нас же сьогодні навіть Wi-Fi  є не в усіх судах, особливо місцевих. А головне – забезпечення надійного захисту персональних даних учасників процесу та інформації, яка не підлягає розголосу. Це дуже важливо. Усі ці проблеми можна вирішити, просто потрібно звернути на це увагу.

Хочу також підкреслити, що остаточного тексту Закону, підписаного Президентом, ми ще не бачили. Він поки що не був опублікований, а в процесі розгляду реформи було подано близько 5000 зауважень і доповнень. Тому докладніше юристи, упевнений, вивчатимуть документ після його оприлюднення.

Коментувати

18 січня 2018
17 січня 2018