Що змінив закон про комунальні послуги

Пройшов майже місяць з дня набуття чинності закону №2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги», який є частиною пакету покращення енергоефективності. Ми вирішили розібратись, які зміни приніс закон для пересічних громадян.

Що змінив закон про комунальні послуги

Зміна законодавства повинна демонополізувати пропозицію на ринку ЖКП та забезпечити прозоре тарифоутворення. Обидва аспекти роками є проблемними для України.

Закони «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» та «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» створили фундамент для наступних кроків реформації ЖКГ. Але ці закони не могли функціонувати на 100% без зміни профільного закону «Про комунальні послуги». В уряді зазначають, що з моменту набуття чинності останнього (з 1 травня) всі 3 закони почали працювати на повну. Тож ми розібрали ключові зміни для кінцевих споживачів, та спробуємо їх пояснити.

Однією з основних змін стала нова класифікація послуг у сфері ЖКГ. Змінилися не лише назви послуг, але і загальна їх структура. Зокрема, поводження з побутовими відходами стало окремою послугою, тоді як раніше було частиною послуги з утримання багатоквартирного будинку. Ця зміна не вплине на суму платежів — але тепер рахунок на оплату вивезення сміття надсилатиметься окремою квитанцією.

— Нова класифікація розроблена таким чином, щоб відповідати новому підходу до оплати комунальних послуг, щоб назви послуг були максимально узгоджені з термінами, які використовуються у відповідних профільних законах — «Про теплопостачання», «Про відходи», «Про ринок природного газу», та щоб зробити принципи формування тарифів якомога більш прозорими, — пояснює координатор житлово-комунальних програм Громадянської мережі ОПОРА Тетяна Бойко.

Послуга з управління багатоквартирним будинком існувала ще у старому законі «Про житлово-комунальні послуги». Юридично, вона «додавалась» до послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. З практичної ж точки зору, ані споживачі, ані самі управителі не розуміли, що вона передбачає. Крім того, на цю послугу у старому законі не поширювалися пільги та субсидії.

Новий закон «Про комунальні послуги» фактично об’єднує управління будинком з його утриманням. Відповідно, ціна послуги є договірною, а співвласники будинку отримали право вільно обирати управителів та змінювати їх за бажанням. В уряді вважають, що це має стати підґрунтям для реальної конкуренції на ринку послуг ЖКГ. Закон також надає можливість застосування пільг та субсидії для цієї послуги.

Кардинальною зміною є те, що, згідно з новим законом, співвласники будинку за домовленістю можуть покладати на управителя додаткові функції — зокрема, наймати підрядників, проводити ремонт, у тому числі капітальний, спільного майна, і навіть здавати це майно в оренду за дорученням співвласників будинку. ЖЕК не мав таких прав.

— Оплата послуг управителя залежатиме від обсягу покладених на нього обов’язків, і сторони можуть вільно домовлятися про те, яка ціна влаштує ї співвласників, і управителя. Отже, наскільки управитель відрізнятиметься від ЖЕКу та наскільки ефективно працюватиме — залежить від мотивації та ініціативності самих співвласників будинку, — додала Тетяна Бойко.

Також новий закон передбачає три базові моделі договорів про надання комунальних послуг: індивідуальний, колективний та договір з ОСББ як колективним споживачем. Співвласники вільні обрати варіант, який їм найбільше до вподоби. Вони повинні зробити вибір протягом року з моменту набуття законом чинності, але надалі модель можна буде змінювати при потребі. Також є варіант «за замовчуванням», розроблений на основі індивідуальної моделі.

Основні риси різних типів договорів:

1) Індивідуальний договір:

– Кожен співвласник укладає договір з виконавцем послуги самостійно;

– виконавець відповідає за якість послуги перед кожним співвласником персонально;

– у разі несплати виконавець звертається напряму до боржника;

– до ціни (тарифу) за одиницю послуги додається плата за абонентське обслуговування, а також обслуговування і поточний ремонт внутрішньобудинкових систем

2)Колективний договір:

– Укладається з уповноваженою особою від імені усіх співвласників будинку;

– виконавець не здійснює безпосереднього збору платежів, обслуговування і поточного ремонту внутрішньобудинкових мереж;

– співвласники платять за послугу, виходячи з розміру затверджених цін (тарифів) та обсягу спожитих комунальних послуг, абонентська плата та плата за обслуговування не стягуються;

– збір платежів і їх перерахування виконавцеві здійснює уповноважена особа;

– позов до боржника подається виконавцем послуги.

3)Договір з ОСББ:

– Укладається ОСББ як юридичною особою від власного імені;

– співвласники платять лише за комунальну послугу, виходячи з ціни(тарифу) та обсягу споживання, без плати за абонентське обслуговування і без плати за обслуговування;

– за борги відповідає ОСББ як юридична особа — виконавець не має права звертатися з позовом безпосередньо до конкретного боржника;

– внутрішні відносини між ОСББ і співвласниками регулюються статутом об’єднання та рішеннями його органів управління, а не законом чи договором.

Технічно кожна модель має свої переваги та слабкі сторони. Співвласники мають обрати варіант, виходячи з своїх уподобань та потреб, а також домовленостей з виконавцем комунальних послуг. Закон надає шанс кінцевому споживачу обирати те, що йому необхідно. В уряді вважають, щотакі зміни допоможуть вивести сферу ЖКГ на новий рівень якості.

Зазначимо, схожі ринкові моделі послуг ЖКГ діють у багатьох країнах, зокрема у ЄС.

Матеріал розроблено за підтримки VoxUkraine

Залишити відповідь
Коментувати

2 Коментарі

І який з цього всього висновок, якось не ясно.

2019-05-25
Лідія
Відповіcти
0

На даному атапі ОСББ проявили себе тільки з кращої сторони.

2019-05-25
Тетяна
Відповіcти
0

Останні новини:

Читайте також: