«Punk’s Not Dead». Двадцять дві історії про концерт «Жадана і Собак»

Роман Грицун
12:12 | 02 грудня 2016
0

Панк-рок – це музика лідерів для лідерів. Нехай навіть «Жадан і Собаки» розпочали свій полтавський концерт зі слів «Привіт лузери, привіт невдахи, історія втомилася від вашої відваги». Це ж така самоіронія, сатира, ба навіть – метафора. Насправді ж, 22 пісні від харківського поета та його вірних псів слухали активні й прогресивні мешканці духовної столиці та кілька десятків молодих-красивих учнів з «Української академії лідерства», що базується у Олефірах, під Миргородом. Були слеми, танці з Жаданом, спроби стрибати зі сцени, і також політичний протест проти кремлівського режиму, який засудив українця Сашка Кольченка. Одним словом – усе, що може відбуватися на топовому панк-концерті. Але про все по-порядку.

Жадан і Собаки

Жадан і Собаки

Intro. Тексти Сергія в частині випадків – спроба нагадати людям про Бога. Тільки от моментами не зрозуміло, хто з кого більше знущається тут: люди з Бога, чи Бог з людей. Принаймні, початок виглядає багатообіцяюче:

Привіт, лузери, привіт невдахи!

Історія втомилася від вашої відваги.

Ваші душі виявились зайвими.

Привіт, невдахи. Привіт, аутсайдери!

Вчіться з нами вивертати утроби.

Будемо сьогодні виливати переляки.

Ваша історія – історія хвороби.

Ваші поети – спекулянти і маньяки.

Ваш сатана – нещасна людина.

Церква на вас збиває капітали.

Найкраще, що ви вигадали – це гільйотина.

Навіть бога вашого взяли і розіп’яли.

Продовжуючи рефлексувати релігійні теми, музики заграли трек про мамону – багатства та земні блага, які священні письмена (євангеліє, толмуди) бачать у негативних фарбах. Герой пісень Жадана частенько вступає у прямий діалог з Богом. Під час другої пісні він говорив з ним про ці земні багатства.

– Господь був поруч, він заходив у гості. Ми трапили із ним на безлюдний острів. Він мав при собі чотири томи «Капіталу», я – рибні консерви і гральні кості. Але Господь мені сказав: «Для чого консерви? Головне, – сказав Господь, – наші внутрішні резерви». За тиждень він був винен мені свої талони і плюс десятину з кожної церкви. Він казав: «Усе, що втратив, ще можливо відіграти. Ми не можемо впливати на здобутки і втрати. Удача – це вбивця, що ламає нам суглоби. Плюс заряджені для нас ігрові автомати.

А далі були історії про залізницю та політиків, які вже вкрай за#бали, псів, праведників, яких з десяток назбиралося. Говорили також про нову поліцію та старі закони. Гостро-соціальний протест почав набирати обертів, і за мить вилився в критику дій президента сусідньої країни.

– Святі нас кличуть в наш останній похід. Налякані форелі забиваються під лід. Збирай свого наплечника, товариш камрад – морфій, ладанка, бинти і шоколад. Прощаймося з родиною на пару довгих літ. Як добре починається хрестовий похід. Кордонів не існує, а безсмертя – лише мить. Виріжемо наволоч, яка там сидить. Єрусалим наш! Нам потрібен реванш! Гроб Господній на серці, як вантаж. Наша мета – непоступливість Христа. Після нас залишається лише пустота.

Тут можна довго не філософствувати, думаю і так все зрозуміло. «Єрусалим наш» – хороша алюзія на кремлівське гасло «Крим – наш», а порівняння російської агресії та хрестових походів навіть обнадіює: ми пам’ятаємо, як закінчилася спроба європейських хрестоносців захопити храм господній. Так, вірно, це був повний провал. Більше того: старий світ навчився у мусульман мити руки, їсти виделкою, готувати смачні та корисні страви. Може й наші північні сусіди окультуряться після агресії в Криму та на Донбасі, й облишать свої хибні спроби до завоювань та підкорень. Хотілося б вірити.

Жадан і Собаки 5

Публіка на концерті

Тема війни продовжилася піснею «Ребе», в якій «Праведний апостол Яків мав активі в будівництві, виноробстві, рестораторстві, дизайні, садівництві. Не погоджувався з Богом, розмовляв із Сатаною, говорив що все завершиться глобальною війною. Ну, глобальної війни то не хочеться, але моментами згадуєш, що поети – це пророки й тому страшно стає.

Плавно з воєнно-релігійної тематики, стрибком через пісню «рок-музикант», яка виражає певну мистецьку позицію «Жадана і Собак», артисти переключилися на чисту соціалочку. Вони нагадали глядачам, що в країні є безробітні, і їх доволі багацько, що держава каже людям «твоє серце – губка, твій мозок паштет, йди на роботу – наповнюй бюджет». Та все ж у нас прекрасна країна, тому бийся за неї, друже, – кричали музиканти. Хай навіть летітимуть ракети, а жінка з чорни, як земля волоссям все забуде. Битися однозначно треба.

Жадан 3

Сергій Жадан

Концерт потроху підходив до свого завершення, і ми вже були подумали, як це так, а де ж харківські мотиви, де пісні про брудне, але таке знайоме місто, про мера Кернеса, якого судять в Полтаві. Але, все добре. Без цих пісень не обійшлося.

Спочатку був «Радіо Харків», потім «рвані берці, родичі в америці, спробуй прожити з чесної комерції». І тут ми зрозуміли – панк-рок не вмер. Хоча, на прес-конференції Сергій Жадан говорив про слабкість цього музичного та культурного напрямку в Україні. Причина такої слабкості – нерозвиненість урбаністичної культури. Лишень останні сто років Україна має яку не яку міську культуру, а до того ж ми були традиційним, аграрним, себто сільським суспільством. Зараз же, кожен, наче той пес, заходить в Instagram, випиваючи два портвейни чи дозу якогось іншого алкоголю, блукаючи цим містами, як ті 300 китайців, героїв пісні «Жадана і Собак», які подалися до сонячної республіки Угорщини гукати кращу долю та влаштовувати парад марксистської громади.

Жадан і Собаки 4

Акція в підтримку Сашка Кольченка

Так що, камон, мен, давай, без імен. Будуємо урбан культуру наших міст, ходимо на рок-концерти та підтримуємо наших. І музикантів, і тих, хто сидить у російській тюрмі, як Сашко Кольченко.

Відео: Сергій Котелевець

Фото: Катя Шевелєва

Залишити відповідь
Коментувати

Останні новини:

Читайте також: