Промоція літератури в Україні, або успішна країна там, де люди читають

Читати – це модно. Принаймні, в цьому нас намагаються переконати запеклі популяризатори літератури в Україні. З іншого боку, в тих країнах, де більшість населення має читання, як повсякденну звичку, і рівень життя куди вище, ніж в нас. Тож менеджери культури, письменники та видавці беруть курс на популяризацію читання, а з цим – і на промоцію літератури, бо паралельно з реформами поліції, медицини, мають відбуватися зміни в культурній сфері українського життя.

Цим на форумі видавців у Львові займалися і журналісти «Трибуни» та учасники незалежного мистецького об’єднання «Magnum Opus». Разом з видавцями, перекладачами та менеджерами культурних індустрій ми говорили про те, як популяризувати читання іноземних авторів на теренах України.

Промо 6

Львів. Форум видавців. Дискусія на тему промоції літератури в Україні. В рамках проекту «Утопія».

Що таке промоція?

По суті це страшне слово промоція означає просування чогось, підвищення, зведення до вищого ступеня. Коли говоримо на тему «промоція літератури», то мається на увазі її популяризація, просування. На практиці – це просування, популяризація конкретних книг, літературних фестивалів, конкурсів, заходів.

У Львові відбувся захід у форматі мозкового штурму «Попередня промоція маловідомих письменників для України». Його учасниками стали Олексій Жупанський («Видавництво Жупанського», Буча), Олег Фешовець (видавництво «Астролябія», Львів), Роман Коржик (мистецьке об’єднання «Magnum Opus», Полтава), Поліна Городиська (Litcentr, Київ).

Промо 2

Олексій Жупанський та Олег Фешовець (з мікрофоном)

Організатори заходу, представники Радіо «Культурна Еволюція» Герман Гошкадор та Лідія Ретер поставили ціль: створена дискусія мала спонукати слухачів, видавців, менеджерів культури та перекладачів до пошуку нових способів промоції літератури.

До якого висновку дійшли учасники дискусії – трохи згодом. А зараз – про промоція літератури загалом.

Промоція книги: варіанти просування

  1. Медіа-контент

Коли власник авторських прав та видавець домовилися про переклад чи видання книги, то процес промоції цього твору можна розпочинати. Той хто займається промоцією, може почати створення медіа-контенту, пов’язаного з книгою. Написання рецензій, блогів, відгуків, прес-релізів, синопсисів та їх публікація на спеціальних літературно-культурних і новинних порталах – страт вдалої промоції книги. Бо чого немає у ЗМІ, того ж і немає в наших головах.

Окрім статей можна готувати відео-блоги, трейлери.

Промо 3

Герман Гошкадор та Лідія Ретер

  1. Підготовка заходів, тематичних акцій, презентацій

Перед самим виходом книги можна організувати флеш-моб, акцію, креативний захід. Приміром, новий хоррор Стівена Кінга має вийти на початку грудня. Можна зробити костюмовану вечірку в переддень геловіну, з читанням кінгівських страшилок та показом буктрейлеру нової книги. Для прикладу: організація «Стівен Кінг. Український клуб» спільно з видавництвом «Книжковий клуб сімейного дозвілля» організовує спеціальні літвечори, так звані «Кінгочитання» де всі бажаючі читаю та обговорюють твори відомого американського письменника.

Кінгочитання

  1. Презентація іноземного автора українським

Буває так, що виходить книга зарубіжного автора, якого вже немає в живих, або ж він з тих, чи інших причин не може приїхати в Україну. Можна влаштувати презентацію його нового роману разом з топовим українським автором, який пише книги в цьому ж напрямі. Приміром, Макс Кідрук, автор пригодницьких романів і технотрилерів, ще відомий своїм науково-популярним проектом «Quantum». Це такий цікавий лекторій, під час якого письменник з Рівного популярно, легко й дохідливо, розповідає все, що ми знаємо про сьогоднішній світ. З чого він почався і чим закінчиться? Звідкіля ми знаємо, що йому 13,7 млрд. років? Врешті-решт, що таке саме життя?

Тож не дивно, що на форумі видавців у Львові Макс Кідрук презентував книгу відомого фізика Стівена Гокінга «Найкоротша історія часу».

Кідрук

Макс Кідрук презентував книгу відомого фізика Стівена Гокінга «Найкоротша історія часу».

  1. Створення аудіо-відео, музичного матеріалу. Дніпровський поет Діма Птіцамі створив чудову музичну композицію на вірш Йосифа Бродського «Холмы». Мені особисто не часто випадає нагода читати Бродського. Поет з Дніпра нагадав для мене цього майстра слова, і у мохї думках виникла ідея придбати за нагоди томик віршів Бродського.

Критики, ЗМІ, читачі

Врешті, своє слово має сказати критик. Ми часто забуваємо про критичну інституцію в сучасній літературі, поет Юрій Володарський ще весною на «Книжковому арсеналі» говорив, що у нас дуже мало критичних літпорталів.

Володарський

Юрій Володарський

Засновник видавництва «Астролябій» Олег Фешовець під час нашого заходу у Львові був сказав, що критиків в Україні той немає. Дві жіночки (вочевидь критики) обурилися такій тезі, намагаючись під час заходу довести видавцю українського перекладу «Гобіта» протилежне.

Мені здається, що справа не у відсутності критики чи критиків. Мова про відсутність критиків на головних сторінках великих ЗМІ. Наголошую – на головних сторінках. Так, літературні аналітики публікуються на порталах litcentr.in.ua, cultprostir.ua, litakcent.com. Є портал і часопис «Критика». Публікує критику і про критику «Українська літературна газета». Такі сайти читають письменники, менеджери культури, видавці. Читачі в переважній масі ці портали ігнорують.

Є критичні статті на Еспресо, Укрправді. Але такий матеріал має бути не просто на сторінках великого ЗМІ. Зі стабільною періодичністю критики мають нести свою місію з головних сторінок головних онлайнових видань країни.

Бо чого немає у ЗМІ, того немає у наших головах, дорогі читачі. Тож читайте, і буде щастя Вам, і всім, всім,всім….

У підсумку, учасники дискусії дійшли згоди в тому, що промоція – це щось більше ніж просто реклама. Це цілий процес, який створює навколо книги додатковий інтелектуальний та креативний продукт, який рухає літературу вперед. А це те, що Україні зараз потрібно…

Залишити відповідь
Коментувати

Останні новини:

Читайте також: