Як «газовики» рекламу закупляли

0

Днями на платформі державних закупівель Prozorro опублікували звіт про укладання договору між ТОВ «Полтавагаззбут» та карлівським телеканалом ТОВ ТРО «Контакт» на суму 400 000 грн. Зазначимо, контракт передбачає 12 послуг з розміщення оголошень на телебаченні. 

Про те як газовики рекламу закупляли

Про те як газовики рекламу закупляли

Оскільки, згідно із законом № 922, для замовників, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, сума допорогових закупівель товарів чи послуг не перевищує 1 млн грн, ця закупівля вписується у цей ліміт. Відповідно, замовник не зобов’язаний публікувати у системі текст контракту, а може лише прозвітувати про його укладання. Проте, виходячи з даних, що внесені до системи, розрахункова вартість 1 послуги (імовірно відеоролику-оголошення) складає 33 333 грн. Тоді як у формі Звіту про укладені договори ціна за одиницю послуги взагалі не зазначена. Також підозріло виглядає час укладення договору — 24 січня 2019, 00:00.

У розцінках ТОВ ТРО «Контакт», які нам надали у телефонному режимі, посилаючись на керівника каналу — Світлану Філонець, вартість 1 секунди виготовленого ролику складає 10 грн, а розміщення — 6 грн. Тож вартість розміщення стандартного відеоролика новинного формату довжиною у 3 хвилини складає 1080 грн, а виготовлення та розміщення — 2880 грн. Що значно менше, ніж сума, розрахована за умовами контракту.

Імовірно, під визначенням «12 послуг» замовник — ТОВ «Полтавагаззбут» — мав на увазі розміщення роликів впродовж 12 календарних місяців, адже строк надання послуг — до 31 грудня 2019. Тоді у суму 33 333 грн на місяць закладена вартість розміщення щоденно протягом 31 календарного дня відеоролику довжиною 3 хвилини та вартістю 1080 грн. Проте, у такому разі замовник мав би прописати у контракті не 12 послуг, а відповідну кількість роликів, що будуть розміщуватись протягом дії контракту.

Цікавим є той факт, що аналогічний контракт (за даними системи Prozorro) ТОВ «Полтавагаззбут» уклало з ТОВ «ТРК «ІРТ–Полтава»», проте його вартість в 4 рази менша — 100 000 грн.

Зазначимо, ТОВ ТРО «Контакт» має обмежений ефірний час — 4 години на добу (вранці з 9 до 10 та ввечері з 19 до 22), тоді як ТОВ «ТРК «ІРТ–Полтава» веде мовлення цілодобово. До того ж, останній має дочірній канал «МІСТО+», який веде мовлення у мережі Т2. Тоді як ТОВ ТРО «Контакт» не лише не веде мовлення у Т2, а й не має відповідного обладнання, достатнього для ретрансляції інших мовників (раніше «Контакт» ретранслював ефір ТРК «Лтава» (нині це UA: Полтава).

Імовірно, ми б так і не дізнались, чому ж маленький районний телеканал отримав за свої послуги в 4 рази більше, ніж обласний мовник. Якби не список засновників ТОВ ТРО «Контакт», що міститься у реєстрі Міністерства юстиції. Головним засновником телекомпанії є ПАТ «Полтавагаз», який, в свою чергу, також є власником ТОВ «Полтавагаззбут», яке і замовило послуги у ТОВ ТРО «Контакт».

Довідково: кінцевим власником ПАТ «Полтавагаз» є Олексій Лелюк — підприємець та колишній депутат Полтавської обласної ради VI скликання та депутат Верховної Ради України кількох скликань (самовисуванець та член Партії регіонів).

Експерти та журналісти характеризують Лелюка як людину з оточення братів Клюєвих. Певний час він очолював Державне агентство резерву України, За повідомленням Forbes.ua, бізнес Олексію Лелюку дістався від дядька на прізвище Четвериков, котрий колись контролював «Полтавгаз». А під час перебування Лелюка на посаді голови держрезерву ПАТ «Полтавгаз» виграв державних тендерів на 167 млн гривень.

У період депутатства серед його помічників були Перерва Григорій Степанович (директор вже згаданого ТОВ «Полтавагаззбут» та бенефіціар МП «Факт», який є співвласником ТОВ ТРО «Контакт») та Четверікова Віра Антонівна (екс-бенефіціар компаній ТОВ «Полтавагаззбут», ПАТ «Полтавагаз», та ТОВ ТРО «Контакт»).

Якщо спростити схему для кращого сприйняття, виходить, що ПАТ «Полтавагаз» використовуючи дочірнє підприємство №1 замовило послуги у свого ж дочірнього підприємства №2. Це є порушенням законодавства і може трактуватись як корупційна діяльність.

Ми вирішили поцікавитись у замовника, чим аргументується така різниця в ціні між двома угодами, та чому ТОВ «Полтавагаззбут» замовляє послуги у афілійованого підприємства.

— По-перше, процедура, що підлягає Закону про публічні закупівлі, проведена не була. Так як в нас закупівлі — це лише те, що вартує більше мільйона гривень. Вони підлягають проведенню торгів чи переговорної процедури. В нас — непублічна процедура, і не процедура закупівлі, в розумінні закону про публічні закупівлі. В нас укладення прямого договору, про що ми просто звітуємося на сайті Prozorro, — зазначила Марина Синюгіна.

Згідно Закону Про публічні закупівлі ВВР 2016, № 9, ст. 89, умови, порядок та процедури закупівель товарів, робіт і послуг регулюються виключно цим Законом та/або Законом України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони», крім випадків, передбачених цим Законом, і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно норми щодо внесення змін до цього Закону та/або до Закону України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони».

Закон застосовується до замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, за умови, що вартість предмета закупівлі товару чи послуги дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт — 5 мільйонів гривень.

Під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору.

У разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники обов’язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

— Якщо ви вивчали закон про публічні закупівлі, то частина про пов’язані особи стосується лише учасників, що беруть участь у відкритих торгах. Пов’язаних осіб, виходячи з того, з ким ми укладаємо договір — такого немає у законі про публічні закупівлі. Пов’язані —це коли 2 підприємства одного засновника беруть участь у торгах і більше нікого там не заявлено. Тобто вони беруть собі, скажімо так, співучасника для проведення торгів. В нас немає конкурсної процедури, тому що сума не підлягає проведенню тендерної процедури. Тому ці договори взагалі не підлягають під закон про публічні закупівлі, — додала представниця замовника.

Згідно з текстом закону, афілійовані підприємства — підрозділи замовника, майно та операції яких зазначені в консолідованому балансі замовника, або суб’єкти господарювання, стосовно яких замовник здійснює контроль або які разом із замовником, перебувають під контролем іншого суб’єкта господарювання.

Зазначимо, також закон містить дещо розмите формулювання, яке частково дозволяє користуватись послугами афілійованого підприємства у випадку, якщо послуги надаються виключно для забезпечення діяльності в окремих сферах господарювання.

{Частину третю статті 2 доповнено абзацом вісімнадцятим згідно із Законом № 2002-VIII від 06.04.2017}

  1. Дія цього Закону для замовників, які провадять діяльність в окремих сферах господарювання, додатково не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є:

1) товари, роботи і послуги, що безпосередньо виробляються, виконуються, надаються виключно для забезпечення діяльності в окремих сферах господарювання їх афілійованими підприємствами.

Чи є розміщення оголошень необхідною складовою для забезпечення діяльності в окремих сферах господарювання — достеменно стверджувати чи спростувати ми не можемо. Але залишається інше запитання — чому різниця між двома контрактами складає 300 000 грн.

— Щодо різниці в ціні, то ми проводимо закупівлю згідно наших потреб. Значить там ми даємо більше оголошень, або вони більші за часом. Значить, у Карлівці значно більшу кількість послуг ми будемо замовляти. Звіт про укладений договір передбачає лише 12 місячних послуг. Загальна кількість послуг буду визначатися на підставі належно оформлених первинних документів. Скільки роликів ми замовлятимемо протягом місяця чи по тривалості чи кількості послуг — цього не вказано і ми плануємо суму на рік. Значить, там буде більше послуг, вони будуть триваліші та об’ємніші. Це потреби нашого підприємства. Якщо ви маєте додаткові запитання — дзвоніть до приймальні нашого директора, — говорить  Марина Синюгіна.

Нагадаємо, ТОВ ТРО «Контакт» веде мовлення лише 4 години на добу та має дуже обмежений радіус мовлення. Чи доцільне розміщення реклами на такому каналі? Питання спірне. Швидше за все, мова про фінансове утримання каналу для власних цілей компанії чи осіб з керівництва ПАТ «Полтавагаз». Ніхто нам так і не пояснив причин глобальної різниці у сумах контрактів та причин обрання ТОВ ТРО «Контакт».

Обкладинка: Тетяна Домненко

16 февраля 2019
15 февраля 2019
14 февраля 2019