Полтавським підприємцям пропонують скористатися системою «ProZorro»

2

Проведена у лютому фокус-група визначила головні складності, з якими стикається бізнес у закупівлях. Фахівці виробили рекомендації, яким чином потрібно ці проблеми долати.

Screenshot_13

Про це на прес-брифінгу 15 лютого розповіли експерти «Інституту аналітики та адвокації» (ІАА) Поліна Завадська та Василь Жгун.

Попри зміни, внесені у вересні 2015 року в Закон «Про здійснення державних закупівель», замовники вимагають велику кількість тендерної документації, — пояснює Василь Жгун, експерт з комерційної діяльності. — При цьому часто документи не стосуються предмета закупівлі та репутації постачальника.

Screenshot_14

Чинники недовіри бізнесу до державних закупівель

Крім того, пояснює фахівець, підприємці часто стикалися з ситуацією, в якій державні чи комунальні установи, підприємства, організації підписують договори, але не можуть своєчасно сплатити рахунки. Найчастіше це стається через проблеми з бюджетом та його обслуговуванням.

Експерти погоджуються, що велике несприйняття викликали і корупційні схеми, які існували у державних закупівлях. До того ж, пояснюють вони, пропозиції та документація кожного з учасників залишалася закритою для інших учасників та для громадськості, а це суперечить принципам непрозорості.

Великий пласт перешкод, які виникали у державних закупівлях, — це вади механізмів контролю. Держава у окремих випадках не контролює, наскільки обґрунтованою є визначена потреба замовника у якихось товарах та послугах. Їх якість також не моніториться належним чином.

З усіх цих причин представники бізнесу шукають слабкі місця у роботі системи «ProZorro». Вони побоюються опинитись у новій пастці корупційної схеми. Спеціалісти ІАА повідомляють, що зараз працюють над відновленням довіри бізнесу до закупівель.

Про те, яким чином можна усунути проблеми і підвищити рівень участі підприємців у закупівлях, розповіла Поліна Завадська.

Перед усім, потрібно спростити участь бізнесу у публічних закупівлях, — пояснює Завадська. — В першу чергу — зменшити кількість необхідних документів. Зокрема, у системі «ProZorro» усі потрібні папери подає лише переможець.

Screenshot_15

Повна електронізація публічних закупівель дозволить не лише надавати документи з меншими витратами, але й простіше подавати скарги, якщо учасник не згоден з результатами.

Крім того, додає Завадаська, електронні закупівлі прозорі — будь хто в режимі реального часу, скажімо, може бачити перебіг торгів, результати, знає переможця. Коли оприлюднюють договір, він доступний для перегляду у системі.

Завадська також нагадує, що Закон «Про публічні закупівлі» має усі шанси підвищити професійність закупівельників. Зокрема, він вводить нову спеціальність, і вона буде оплачувана — а отже, у людини буде більше мотивації. Раніше конкурсні комісії працювали на волонтерських засадах.

Експерти ІАА погоджується, що система електронних закупівель не ідеальна, і не може подолати всю корупцію в Україні. Проте вона удосконалюється, враховується досвід кожного користувача. Більшість замовників та постачальників зацікавлені в прозорості та чесності вибору, і саме тому їм слід активно впроваджувати цю систему.

Державні паперові закупівлі себе вичерпали, а система електронних закупівель ProZorro не мала достатньої можливості себе показати, — вважають спеціалісти ІАА. Тому вони переконані, що треба дати їй шанс та спробувати на практиці всі її переваги.

На жаль, більшість полтавських представників бізнесу ще не брали участь у електронних закупівлях. Деякі навіть не знають, як це працює. Проте фокус-група також показала, що бізнес Полтавщини покладає надію на систему електронних торгів «ProZorro» в подоланні корупції та збільшенні відкритості.

Прес-служба ГО “Інститут аналітики та адвокації”

Коментувати

2 Коментарів
Вася Пупкін
• 20:01 | 15 лютого 2016

Согласен!

Відповіcти
Юрий
• 18:10 | 15 лютого 2016

Статья отличная- и читать приятно и по делу!

Відповіcти
20 вересня 2017
19 вересня 2017