Полтавський музей важкої бомбардувальної авіації: унікальні світові експонати та потреба у підтримці для існування

1

Трибуна завітала в гості до Полтавського музею важкої бомбардувальної авіації. Поспілкувалися з персоналом, а також віднайшли новий експонат, який у майбутньому будуть споглядати відвідувачі.

Полтавський музей важкої бомбардувальної авіації: унікальні експонати та потреба у підтримці для існування

Полтавський музей важкої бомбардувальної авіації: унікальні експонати та потреба у підтримці для існування

Перед початком розмови Петро Романюк, заступник директора музею повідомив нам, що ми прийшли дуже вчасно. Адже під час будівельних робіт було знайдено чашку періоду Другої світової війни.

– Тепер знайдений об’єкт треба описати, зробити фото. Далі чашка береться на облік і після цього перетворюється в музейний експонат. Потрібно вказати: де її знайдено, коли, приблизний рік вироблення. Ось, наприклад,  у цієї чашки ручка проста, бо їх тоді випускали масово. Тут відсутній спеціальний обідок для зручності, тому зрозуміло, що вироблена в роки Другої світової війни.

Під час будівельних робіт було знайдено чашку періоду Другої світової війни

Під час будівельних робіт було знайдено чашку періоду Другої світової війни

Далі прямуємо до унікального експонату: надзвуковий стратегічний бомбардувальник ТУ-160. Високі характеристики цього літака підтверджені 44 світовими рекордами.

– Їх було всього 19 на території України  за часів СРСР. Згодом вони потрапили під програму скорочення стратегічних наступальних озброєнь. Американська сторона наполягла на тому, що треба скоротити їх кількість. Наша влада вважала, що утримувати такі літаки дорого, – розповідає Петро Романюк

У результаті, 10 літаків було розрізано американськими спеціалістами в місті Прилуки (Чернігівська область), 8 передали Росії, щоб розрахуватися за борги енергоносіїв. І лише один залишився в Україні, його перегнали із Прилук в Полтаву.

ТУ-160. Фото: mda.poltava.ua

ТУ-160. Фото: mda.poltava.ua

– Літак посадили в Полтаві і по домовленості з американською стороною був укладений міжурядовий договір. На підставі якого визначилися з місцем де повинен стояти літак, тобто його координати.

Зараз ТУ-160 приведений до музейного стану. Були зняті двигуни, проведені роботи з ліквідації електроживлення. Зараз жоден музей світу немає такого експонату.

Літак є ракетоносцем. Може вмістити 12 ракет, як зі звичайним зарядом, так і з ядерним. Дальність пуску ракети від місця пуску – до 2 500 км. Може піднятися в повітря з максимальною вагою – 275 тонн. Швидкість 2000км/год. Висота польоту до 18 тисяч км. Тобто це один із найсучасніших стратегічних військових літаків.

– Зараз, такі літаки використовують у практиці в Росії. На авіабазі Енгельс 16 одиниць ТУ-160. Вони виготовляються на Казанському авіаційному підприємстві (Татарстан). У  їхніх планах довести цю кількість до 20, а потім до 50 одиниць техніки. Не так давно, такий літак  використовувала Росія. Над Сирією пускали ракети, – ділиться Петро Романюк

Вдалося нам побачити й авіаційний фотоапарат. Він використовується на різних типах літаків для зйомки поверхні землі, а також і в морській авіації:

Аавіаційний фотоапарат. Він використовується на різних типах літаків

Аавіаційний фотоапарат. Він використовується на різних типах літаків

Цікаво також, що в музеї є зразок протитанкової зброї. Петро Романюк розповів історію:

– Наш боєць збив німецький літак. Усі поховалися, а він ліг у чистому полі, прикладом уперся в землю, прицілився і зробив вистріл. Літак пішов у піке, впав і вибухнув на землі. Напевно він був мисливцем (сміється). Адже, щоб потрапити у таку ціль, потрібно знати як стріляти по птиці.

Протитанковоа зброя, якою український солдат збив німецький літак

Протитанкова зброя, якою український солдат збив німецький літак

У музеї за останні роки відкрили декілька нових унікальних кімнат. Зокрема, кімната пам’яті авіаторам, які загинули в АТО, а також виставкова зала  операції «Френтік».

Відвідуваність музею

– Важко порахувати конкретну кількість людей. Ось, наприклад, був день, коли мені телефонують із КПП і кажуть, що зібралось 320 курсантів. Щоб нормально усе розказати і показати потрібна аудиторія до 30 чоловік. Як бути? Я сам військовий, тому знаю, що таке командувати. Знайшов вихід: курсанти стали буквою П, я сам став у середину і почав їм розказувати. Потім половина поділилася на дві частини, я покликав свого помічника і ми провели екскурсію. Зараз коли наступили канікули, то до нас з дитячих таборів їдуть з усієї України: Суми, Миргород, Харків, Івано-Франківськ, Львів, Дніпропетровськ, Одеса і тд.  Загалом, виходить по 6-7 екскурсій на день.

Проблеми музею: транспорт, будматеріали, фінансування і кадри.

– У нас немає свого транспорту. Шлях до аеродрому все таки неблизький. А до нас приходять і ветерани, і вагітні. Їм важко, особливо в таку спеку переносити відстань. 1.5 км потрібно пройти пішки, щоб побачити літаки, – розповідає Петро Романюк, – Був би свій автобус ПАЗик чи Рута, ми могли посадити хоча б 20-25 людей.

Зараз  музей  має старенькій РАФік, який кожен день ламається і вміщує в два рази менше людей, ніж новіші автобуси.

Приклад автомобіля марки РАФ. Фото: drive2.com

Приклад автомобіля марки РАФ. Фото: drive2.com

– Ми його ремонтуємо,потім на вихідних проводимо екскурсії і знову ремонтуємо. Автомобіль дуже старий. Але ми возимо, стараємось, бо розуміємо важливість. Перевозимо безкоштовно.

Також існує проблема фінансування та будматеріалів.

– Дякуємо спонсорам, які хоч трохи нам допомагають. Зараз у нас величезний будівельний майданчик. Також потрібно підтримувати те, що вже є .Ось зараз дах ремонтуємо. Нам виписали шифр для покрівлі, а щоб змінити дерев’яне кріплення потрібно знайти матеріали.

Кімната пам’яті авіаторам, які загинули в АТО

Кімната пам’яті авіаторам, які загинули в АТО

Колектив слідкує за величезною територією – 9 га – це приблизно 13.5 футбольних полів. У штаті – 15 чоловік. З яких більша половина не може проводити екскурсії, тому існує проблема кадрів:

– Унікальні музейні експонати потребують представників музею під час проведення екскурсії в кабіні літака. Як правило, в музеях є наглядачі за кожним окремим залом. А у нас такої можливості нема.

Працівники музею сподіваються, що найближчим часом хоча б вирішиться нагальна проблема з транспортом. Для цього потрібна підтримка місцевої влади. Також запрошують небайдужих підприємців, які готові вкласти кошти у розвиток Полтавського музею важкої бомбардувальної авіації.

Виставкова зала операції «Френтік»

Виставкова зала операції «Френтік»

Детальну інформацію про музей та дні відвідування можна дізнатися на сайті музею або за телефоном: +38(066)8534902

Нагадаємо, що  Полтавський музей важкої бомбардувальної авіації будує Алею Героїв та паркову зону.

Коментувати

1 Коментар
Ася
• 09:50 | 11 серпня 2017

Дуже класний музей, я колись туди на пленери ходила

Відповіcти
15 серпня 2017