По 50: що дасть нове обмеження швидкості авторуху в українських містах

0

З 1 січня 2018 в українських містах діє обмеження швидкості автомобільного руху – 50 км/год. Нововведення суспільство сприйняло неоднозначно: пішоходи, здебільшого, не заперечують, а водії дратуються. Мовляв, зниження швидкості автомобіля з 60 км/год до 50 км/год ні на що особливо не вплине. Хіба що змусить учасників руху витрачати більше часу на дорогу. Або стане додатковим приводом для штрафів за порушення ПДР, бо дотримуватися нової норми непросто і навіть не завжди логічно.

Обмеження

Обмеження

Насправді ж нові обмеження мають цілу низку обгрунтувань. Саме на них спираються автори Реформи безпеки дорожнього руху – її спільно розробляють і впроваджують Міністерство інфраструктури, Національна поліція, Укравтодор і парламентський комітет з питань транспорту. Адже смертність на вітчизняних дорогах перевищує аналогічний показник у країнах Європи у 2-4 рази: у Бельгії фіксується 6,7 смертельних випадків на 100 тис. осіб на рік, в Австрії – 5,4, у Франції – 5,1, у Німеччині – 4,3, Данії – 3,5. В Україні цей показник становить 13,5. За даними МВС, на українських дорогах минулоріч сталося майже 155 тис. дорожньо-транспортних пригод, внаслідок яких 3187 українців пішли з життя.

Нове обмеження взяли не “зі стелі” – розробники спираються на світову статистику ДТП та рекомендації Всесвітньої організації з охорони здоров’я. Саме ВООЗ називає надмірну швидкість одним із ключових факторів ризику на дорогах (іншими є невикористання дитячих автокрісел та ременів безпеки, невикористання мотоциклетних шоломів, кермування під дією алкоголю чи наркотичних речовин, відволікання водіїв на мобільні пристрої зв’язку). Обмеження дозволеної швидкості у містах до 50 км/год має стати лише першим кроком на етапі впровадження цієї реформи.

Аргумент №1

За вітчизняною статистикою, 80% ДТП з пішоходами відбувається саме в містах. Три чверті з них – при переході людиною дороги у недозволеному місці. Там, де водій появи пішохода зовсім не чекає. При меншій швидкості автовласнику легше помітити загрозливого для безпеки пішохода та зреагувати адекватно. А пішохід, у свою чергу, може вчасно помітити автомобіль, що наближається. І, вірогідно, вчасно залишить проїжджу частину.

Аргумент №2

Менша швидкість – коротший гальмівний шлях. А отже, зіткнення людини та авто може і не відбутися. У дослідний спосіб визначено, що різниця всього у 10 км/год – 60 vs 50 – скорочує шлях зупинки авто на ті ж 10 метрів.

Гальмівний шлях

Гальмівний шлях

Додатково 10 м на реакцію водія – це якраз те, що може врятувати життя. Адже, якщо навіть наїзду уникнути не вдасться, удар все-таки буде не таким сильним. А значить, і його наслідки для людини – менш травматичними чи смертельними. За даними, наведеними в аналітичній записці активістів кампанії “За безпечні дороги”, більшість велосипедистів і пішоходів залишаються живими при наїзді на швидкості 32 км/год і гинуть – при наїзді на швидкості 50 км/год (до 45% потерпілих). Якщо ДТП відбувається на швидкості більше 60 км/год, то летальними стають 85% випадків зіткнень автівок та пішоходів. Врахуємо, що при раніше дозволеній швидкості у місті 60 км/год та допустимому перевищенні 20 км/год фактична швидкість складала 80 км/год. Силу удару, навіть при посиленому намаганні водія загальмувати, можна уявити, хоча б спираючись на наведені вище дані.

Аргумент №3

50 км/год – саме таке обмеження швидкості встановлене у більшості європейських міст. Дехто вважає, що українцям не варто дуже зважати на цей досвід, мовляв, і планування міст в Європі інакше, і розмітка більш логічно використовується… Однак це  не зовсім правда. У країнах колишнього соцтабору планування багатьох міст таки схоже на українські реалії. Тим не менше, і там вдалося значно покращити ситуацію з безпекою руху після прийняття у 2010 році Генеральною асамблеєю ООН резолюцій щодо поліпшення дорожньої безпеки. Головна мета заходів – врятувати від смерті на дорогах щонайменше 5 млн людей до 2020 року.

Країни

Країни

Так що зниження максимальної швидкості в українських містах – нормальна європейська практика. Наступним етапом має стати зменшення максимального допустимого перевищення – до 10 км/год. Це також є нормою для багатьох інших країн.

Крім того, передбачається створення автоматичної системи контролю швидкості. За словами прес-секретаря патрульної поліції Полтави Наталки Ширіпової, необхідне технічне оснащення повинно з’явитися уже протягом року. Також, за словами Віктора Загреби, фахівця Мінінфраструктури, згодом планують:

– запровадити аудит безпеки автодоріг на етапі проектування, та будівнивцтва/ремонту та після здачі в експлутацію;
– надати можливість для міст на окремих вулицях (наприклад,  магістральних, без наземних пішоходних переходів, лівих поворотів і перехресть в одному рівні) встановлювати вище за стандартне обмеження швидкості (70 або 90), а на житлових вуличках в центрі міста – нижче (30 або 40). До речі, Київська міськадміністрація вже почала діяти у цьому напрямку. Прес-секретар  Анна Голосинська  уже заявила, що мінімальна допустима швидкість буде збільшена на 20 вулицях міста. Однак на яких конкретно, поки що не відомо.
– побудувати систему, коли знаки та дорожня розмітка будуть розміщені так, щоб попереджати водія про фактори небезпеки і допомагати рухатися правильно, а не лише підводити під штрафи;  також запроваджуватимуть сучасні інженерні рішення, зокрема “острівки безпеки” та ін.

Порушення без покарання

Основний закид  – ті, хто порушує новий швидкісний режим, не можуть бути покарані. І не тільки тому, що технічні засоби контролю поки що відсутні. А й тому, що до відповідних статей Кодексу адміністративних правопорушень не внесено потрібні зміни. Фактично, зараз штраф за перевищення обмеження у 50 км/год можна легко оскаржити у суді. Однак, це теж не триватиме вічно. Поки що маємо час, аби призвичаїтися до нового швидкісного режиму. Щоб мати безпосередній стосунок до порятунку тисяч і тисяч людських життів.

19 липня 2018
18 липня 2018