Перевізники «по три гривні». Причини та можливі наслідки з перших вуст сторін конфлікту

2

Днями в Полтаві виник черговий конфлікт; цього разу у сфері перевезень. Після того, як 12 квітня через відсутність кворуму засідання конкурсної комісії з питань транспорту не відбулося, деякі перевізники-претенденти самовільно виїхали на маршрути. Їхнє гасло – «проїзд по три гривні без корупції». Ми вирішили з’ясувати погляди всіх сторін конфлікту: перевізників, диспетчерської служби, відповідальних за конкурс чиновників і, авжеж, полтавців.

Перевізники «по три гривні». Причини та можливі наслідки з перших вуст сторін конфлікту

Перевізники «по три гривні». Причини та можливі наслідки з перших вуст сторін конфлікту

Останній конкурс з визначення автомобільних перевізників відбувся 11 січня 2017 року; рішенням виконкому від 16 лютого його результати ввели в дію. Згідно з додатком до рішення, маршрути міста розподілені між вісьмома перевізниками.

Конкурс 12 квітня не відбувся, оскільки більшість представників комісії не з’явилися. Заступник начальника відділу з питань транспортних перевезень і зв’язку міськвиконкому Сергій Шпак пояснив, що відсутніми на засіданні були представники громадських організацій, за якими половина голосів.

За перемогу в конкурсі, окрім звичних учасників, мали змагатися полтавські філії перевізників ТОВ «А.Т.Н.» (Київ) і ТОВ «Луганська транспортна компанія-0777». Після невдалого засідання Сергій Чередніченко, керівник ГО «Центр захисту прав громадян» заявив, що перевізники вийдуть на маршрути з ціною проїзду в три гривні.

Хто? Де? Чиє?

За попередньою інформацією, без відповідних дозволів на дороги Полтави вирушили 27 транспортних засобів на маршрути за напрямками:

  • Кільцевий (21);
  • Огнівка – Центр (26);
  • Розсошенці — Дендропарк — с. Яківці (33);
  • Горбанівка — Інститут зв’язку (36);
  • Огнівка — Інститут зв’язку (38);
  • Огнівка — Левада (39);
  • Левада — Алмазний — Половки — Левада (44);
  • Південний вокзал — Алмазний — Половки — Південний вокзал (51).

За даними, диспетчерської служби ТОВ «Трек Сервіс Контроль», два з цих маршрутів (33 і 36) належать ТОВ «ТК Експрес-Лайн», решта – ТОВ «Люкс-Полтава 2009».

Після того як наші журналісти не змогли вийти на зв’язок із транспортним відділом, вони вирішили навідатися до міськвиконкому. Сергій Шпак, заступник начальника відділу з питань транспорту і зв’язку, зазначив, що вихід на маршрути без дозволів є приводом для накладення штрафних санкцій. Подробиці спілкування з чиновником у відео.

Вячеслав Поспєлов, директор ТОВ «Трек Сервіс Контроль» – диспетчерської служби міських пасажирських перевезень, яка контролює роботу перевізників у Полтаві, – висловився з приводу появи нових автобусів на маршрутах і законності їхньої діяльності:

– Наскільки мені відомо, перевізники, які вчора з’явилися в місті, це київська фірма «А.Т.Н.» – відомий в Україні перевізник – і «Луганська транспортна компанія-0777», про яку я раніше не чув. Ці люди виїхали, як я вважаю, незаконно, тому що конкурс на ці маршрути як вони, так і інші перевізники не виграли. Транспортні засоби, якими вони виїхали, навіть візуально не відповідають конкурсним умовам перевезень. Не можу стверджувати, що вони 100% не відповідають вимогам, але деякі моменти є.

Вячеслав Поспєлов, директор ТОВ «Трек Сервіс Контроль»

Вячеслав Поспєлов

Вячеслав Поспєлов

Ми вирішили поцікавитися безпосередньо в перевізників. Оксана Андрієвська, представниця філії «Луганська транспортна компанія-0777», зазначила в телефонній розмові, що за всіма коментарями звертатися до громадського діяча Сергій Чередніченка.

– «А.Т.Н.» і «Луганська транспортна компанія-0777» – це перевізники, які подавали документи на конкурс. Конкурс не відбувся. Але виїхали на маршрути автобуси місцевих перевізників, які живуть і мешкають у місті Полтаві. Усе життя вони працювали на маршрутах, і їх «викинули» з цих маршрутів, відтіснили. Я наразі підтримую їх, допомагаю їм і стою на їхньому захисті.

Сергій Чередніченко, керівник ГО «Центр захисту прав громадян»

Самі водії, з якими вдалося поспілкуватися «Трибуні», теж направляли журналістів до Сергія Чередніченка. Один із водіїв зазначив, що представляє перевізника компанії «А.Т.Н.» (коментарі у відео нижче).

Випадки на дорозі: провокація чи наслідки незаконних перевезень?

Від Вячеслава Поспєлова нам стало відомо про два сьогоднішні конфліктні випадки на дорогах Полтави:

  1. Диспетчерська служба виявила «чужий» автобус (номер ВІ 1461) на маршруті №44, який належить компанії «Люкс-Полтава 2009».

– Надійшла скарга на цей автобус від містян, тому що розбитий бампер, у салоні немає жодного плафону, дірки, бруд, запах паливно-мастильних матеріалів усередині. Ці факти були підтверджені. Відомий громадський діяч Сергій Чередніченко обіцяв містянам за 3 гривні сервіс європейського зразку. Ми бачимо цей сервіс.

Вячеслав Поспєлов, директор ТОВ «Трек Сервіс Контроль»

  1. Водій законно працюючого кільцевого автобусу заявив у поліцію на дії водія іншого автобуса, який незаконно виїхав перед ним.

– Сьогодні водій одного з кільцевих автобусів побачив, як йому спереду заважає інший автобус, викликав патрульну поліцію. Тому що автобус виконував небезпечний маневр – різке гальмування – з таким розрахунком, щоб водій позаду став винуватцем ДТП. Цього не сталося. Патрульна поліція прибула вчасно, зупинила цей автобус (він стояв на місці два кола). Це свідчить про те, що порушення в нього є, інакше поліція відпустила б його одразу.

Вячеслав Поспєлов, директор ТОВ «Трек Сервіс Контроль»

Згадані випадки Сергій Чередніченко коментував у соцмережах. Він називає їх очевидними провокаціями:

– Наразі що робить монополіст: викликає 102, розповсюджує недостовірну інформацію про перевізника. Поліція зупиняє автобус, потім інформація не підтверджується, автобус відпускають. Люди страждають, вимушені виходити з автобусів.

Це зараз така тактика: використання правоохоронних органів з метою призупинити діяльність перевізників. Я вже написав листи в трансінспекцію та поліцію з проханням не затягувати час. Тобто якщо дійсно є порушення – це навіть не обговорюється: поліція має виконувати свої функції. Але в обох згаданих випадках ситуація була непідтверджена, і автобуси по цю хвилину працюють на маршрутах.

Сергій Чередніченко, керівник ГО «Центр захисту прав громадян»

Сергій Чередніченко. Фото з соцмереж

Сергій Чередніченко. Фото з соцмереж

Журналісти «Трибуни» поцікавилися згаданими ситуаціями в прес-офіцера патрульної поліції.

– Надійшов виклик із мобільного телефону, що один кільцевий автобус «підрізає» інший кільцевий і ніби він не має документів. Патрульні зупинили автобус, який «підрізав». Документи в наявності були всі, окрім полісу обов’язкового страхування: він виявився простроченим. Вони висадили людей і виписали відповідну постанову за відсутність полісу.

Наталія Ширіпова, прес-офіцер патрульної поліції Полтави

За словами поліціянтки, складена постанова передбачає штраф у 425 гривень. Щодо першого випадку – інформації в правоохоронців немає.

HjzhRMyymhU

Питання техогляду

Одне з ключових питань до «нових» перевізників – чи проходять вони обов’язковий передрейсовий огляд. Представник антикорупційних перевізників Сергій Чередніченко запевняє, що це так.

– Те, що вони проходять технічний і медичний передрейсовий огляд, – це майже стовідсотково так. Але знову ж питання: хто випустив на маршрут несправний автобус, як ВІ1461? Механік, який випустив автобус у такому стані в рейс, – злочинець. Це моє суб’єктивне бачення.

Вячеслав Поспєлов, директор ТОВ «Трек Сервіс Контроль»

Журналісти «Трибуни» одразу поцікавилися нещодавнім випадком, коли на ходу загорівся кільцевий, і як здійснювався огляд цього автобуса.

– Наскільки мені відомо, причина першого випадку з кільцевим – замикання електричної проводки. Візуально тяжко визначити на передрейсовому огляді такі дефекти. Передрейсовий огляд – це перш за все візуальний огляд автобуса на предмет підтікання палива, мастила, закріпленості сидінь в салоні, цілісності обшивки кузова, медичний огляд водія. А перевірка проводки – частина планового технічного огляду автобуса. Треба розуміти, що дійсно, навіть законно працюючі перевізники користуються автобусами, які, на жаль, уже працювали в Європі.

Вячеслав Поспєлов, директор ТОВ «Трек Сервіс Контроль»

Директор диспетчерської служби також наголосив, що перевіряє технічний стан деяких автобусів щодня, оскільки послуговується громадським транспортом.

– Я користуюся автобусами щодня: не сідаю в маршрутки, а їжджу автобусами. Тому кільцеві автобуси як ТОВ «Євробус», так і ТОВ «Люкс-Полтава 2009» знаходяться, на мою думку, в задовільному технічному стані.

Вячеслав Поспєлов, директор ТОВ «Трек Сервіс Контроль»

Ризики

Невдоволені ініціативою «перевізників-нелегальників» озвучують такі ймовірні ризики їхньої діяльності:

  • втрати для бюджету;
  • дестабілізація ситуації в місті;
  • потенційні аварійні ситуації на дорозі через перевантаження маршрутів;
  • зниження прибутків (а відтак – зарплат) водіїв і кондукторів «легальних» перевізників.

Приблизні втрати бюджету від дій перевізників Вячеслав Поспєлов не коментував, адже це повноваження ДФІ. Проте зазначив, що водії та кондуктори фіксують значне падіння прибутку за вчорашній день. За інформацією пана Поспєлова, водії прохають власників компаній знизити планку добового заробітку, який вони повинні здавати підприємству.

– Якщо це продовжиться ще кілька днів – люди залишаться без зарплати. Наскільки мені відомо, заплата водіїв і кондукторів складає малий відсоток стабільної ставки та процент від виручки.

Вячеслав Поспєлов, директор ТОВ «Трек Сервіс Контроль»

Протилежну думку висловлює Сергій Чередніченко.

– Повна маячня. Усі перевізники працюють від легальних приватних фірм, які мають ліцензії. Усі водії оформлені, кондуктори оформлені. На відміну від ПП «ЛЮГ», де люди працюють на 0,25 ставки, наші співробітники оформлені на цілий день.

Сергій Чередніченко, керівник ГО «Центр захисту прав громадян»

I0EKrYjiKqI

На думку громадського діяча щодо другого пункту – ситуацію дестабілізували представники місцевої влади, а не перевізники. Причина – монополізація ринку перевезень і формування схем, у яких немає місця для тих, хто не сплачує хабарі.

Щодо перенасиченості маршрутів – можливі наслідки озвучив очільник диспетчерської служби.

– Існує маршрутна мережа, у якій чітко прописана кількість транспортних засобів, які повинні працювати на кожному з міських маршрутів. Якщо це кільцевий 21-й – там повинно працювати 12 автобусів. Зараз ми маємо ситуацію, коли працюють 16-17 засобів: виїхало 4-5 нелегальних автобусів. Це означає, що чіткий розклад руху, якого кільцеві дотримуються, порушений. Це свідчить про те, що вони з графіків вибиваються.

Вячеслав Поспєлов, директор ТОВ «Трек Сервіс Контроль»

Сергій Чередніченко апелює до думки, що недопущення можливих аварійних ситуацій – якраз і є справою міськвиконкому та диспетчерської (як підкреслює спікер – приватної) компанії.

– Уся проблема знову ж таки в міській владі: хай створять умови. Не можуть створити умови – нехай залучать фахівців. Не можуть залучити фахівців – нехай складуть свої повноваження. Прийдуть люди, які реформують транспортну галузь.

Сергій Чередніченко, керівник ГО «Центр захисту прав громадян»

На думку Сергія Чередніченка, усі згадані вище проблеми створили міськвиконком, управління транспорту і Юрій Лупаєнко.

Примітка автора. До Юрія Лупаєнка, очільника Асоціації перевізників Полтавщини, висловлюють претензії з приводу монополізації ринку перевезень у Полтаві. Проте наразі журналісти «Трибуни» не мають офіційних доказів для підтвердження цього припущення.

Хто вирішуватиме конфлікт?

Деякі полтавські ЗМІ поширили інформацію, що представники ТОВ «Трек Сервіс Контроль заявлятимуть у поліцію за фактами порушень. Вячеслав Поспєлов спростував цю інформацію та пояснив неправильним трактуванням його слів.

– Відеокамерами «Трек Сервіс Контролю» вчора всі до єдиного транспортні засоби та їхні номерні знаки були зафіксовані, на транспортний відділ міськвиконкому направлено лист-звернення  з переліком цих автобусів і проханням звернутися до відповідних органів – це Укртрансбезпека, патрульна поліція, Державна фіскальна служба (перевірити, чи оформлені водії).

Вячеслав Поспєлов, директор ТОВ «Трек Сервіс Контроль»

IMG_3264

За словами пана Поспєлова, диспетчерською службою в місті встановлено камери відеоспостереження за громадським транспортом. Вони працюють у режимі надвисокої роздільної здатності, що дозволяє розпізнавати як номерні знаки, так і обличчя водіїв, бачити, що відбувається в салоні. Мережа камер покриває 62 з 66 діючих автобусних маршрутів і всіх тролейбусних. Це, за підрахунками директора диспетчерської служби, 97% усього транспортного пасажиропотоку в місті.

IMG_3270

– Мене дивує те, як себе веде приватна структура «Трек Сервіс Контроль», яка виконує функцію диспетчера. Вони повинні виконувати функцію диспетчера, а не ще одного карального органу для «неугодних» перевізників. До цього випадку ми не чули про існування «Трек Сервіс Контролю». А тут за два дні бачимо, що такий дієвий орган, що пише скарги, звертається та залучає правоохоронні органи.

Сергій Чередніченко, керівник ГО «Центр захисту прав громадян»

На думку Вячеслава Поспєлова, вирішити цей конфлікт здатний тільки міськвиконком.

– Я бачу це так: зі всіма сторонами цього конфлікту треба зібратися й обговорити питання. Правоохоронним органам – у першу чергу Укртрансбезпеці, патрульній поліції – перевірити транспортні засоби на законність їхньої діяльності. Після цього прийняти рішення; якщо їхня діяльність, на думку правоохоронних органів, виявиться незаконною, то її треба припинити.

Вячеслав Поспєлов, директор ТОВ «Трек Сервіс Контроль»

На думку очільника диспетчерської служби, усі перевізники мають діяти внаслідок результатів конкурсу. Він не виключає можливості, що конкурс не відбувся, бо представники комісії не злякалися прийти на конкурс через події, які відбулися в міськраді (Нагадаємо, уже майже тиждень сесійну залу приміщення ради займає «Штаб спротиву свавіллю влади», який вимагає реорганізації влади).

– Ми вимагаємо від місцевої влади навести лад у транспортних перевезеннях міста. Щоб його навести, треба зробити всього-на-всього три кроки.

Сергій Чередніченко, керівник ГО «Центр захисту прав громадян»

fq2OUKK3EZ0

Рецепт вирішення ситуації від Сергія Чередніченка:

Крок №1. Зустрітися й поспілкуватися на цю тему.

Крок №2. Провести законний, чесний і прозорий конкурс, до якого допустити всіх бажаючих, згідно з чинним законодавством.

Крок №3. Розпочати роботу з реформування транспортної галузі. Це й зняти дублювання маршрутів, зменшити кількість машин, зробити роз’яснювальні лайт-бокси на зупинках тощо.

– Якщо влада не хоче цього робити, то я на сьогоднішній день не бачу різниці між автобусом за три гривні і автобусом за чотири. Немає ні в кого ліцензійних карток, немає ні в кого дозволів на маршрути. Нічим не відрізняється антикорупційна маршрутка від маршрутки Лупаєнка. Хіба що тим, що тих «кришує» влада, а цих ніхто не «кришує», і вони вимушені боротися за своє виживання.

Сергій Чередніченко, керівник ГО «Центр захисту прав громадян»

Три або чотири? Законно чи незаконно? Треба чи не треба?

Журналісти «Трибуни» пройшлися центральною зупинкою міста, аби поцікавитися думкою водіїв і пасажирів про неочікувану транспортну реформу. Відповіді разюче відрізнялися.

Вячеслав Поспєлов зазначив, що до формування тарифної політики диспетчерська служба не має жодного стосунку. Цим займається міська рада, перевізники, антимонопольний комітет. Він також запевнив, що впливу на конкурс диспетчерська служба не має.

Як розгортатиметься конфлікт – покаже час. Журналісти «Трибуни» продовжують досліджувати це питання. Результати – незабаром на наших шпальтах.

Довідка

За інформацією, наданою диспетчерською службою, на сьогодні полтавців перевозять такі суб’єкти: ТОВ «Люкс-Полтава 2009» (23 маршрути), ПП «ЛЮГ» (4 маршрути), ТОВ «Євробус Полтава» (21 маршрут), КП «Полтаваелектроавтотранс» (12 маршрутів), ТОВ «ДЕЛКО КОМПАНІ» (9 маршрутів); ТОВ «ТК ЕКСПРЕС-ЛАЙН», ФОП Андрієвська, ФОП Щербак, ФОП Данік (по 2 маршрути), ПП «Кардинал +», ТОВ «Віраж-В», ПП «Люкстранс» (по 1 маршруту).

 Відео: Сергій Котелевець

Коментувати

2 Коментарів
Ігггнат
• 23:29 | 15 квітня 2017

Довго, нудно і суцільний Чередніченко. Пролистав.

Відповіcти
Вася Пупкін
• 09:52 | 15 квітня 2017

Очень крутой материал !

Відповіcти