Органічне виробництво на Полтавщині: чим живе, як працює

Представництво Європейського Союзу в Україні відвідало Полтавську область та деякі її органічні підприємства разом з журналістами. Ми розповімо, що бачили і чули.

Перша точка

ПП «Агроекологія» — найбільше в Україні підприємство, яке працює виключно за технологіями органічного землеробства. Воно експортує свою продукцію до Швеції, Австрії, Німеччини та інших країн Європи. Підприємство розташоване на землях Шишацького та Зіньківського районів Полтавської області. Господарювання ведеться на площі 8 тис. га.

— Починаючи з 1978 року, на території нашого підприємства не застосовується хімічні засоби захисту рослин. А вже з 1988 ми перестали використовувати синтетичні мінеральні добрива і почали працювати з органічними джерелами живлення полів, — зазначає Гліб Лук’яненко, генеральний директор ПП «Агроекологія».

Це підприємство — комплексне. Адже займається і рослинництвом, і тваринництвом. Тобто рослини годують тварин, а тварини — поля. Перший експорт на ринок Європейського союзу здійснили з 2014 року. В Україні підприємство фактично продає лише соняшник.

Гліб Лук’яненко, генеральний директор ПП «Агроекологія»

– Наш засновник в один момент побачив, що люди, які контактують з хімічними речовинами, починають хворіти, від виразок на руках до ракових захворювань. Він прийняв рішення: якщо ці речовини шкодять нашим людям, то навіщо це застосовувати. Тому всю техніку для обприскування більше ніколи не використовували. Ось, наприклад, ріпак. Його виростити без біологічного захисту практично неможливо. Але ми спробували перший раз це зробити, — розповідає Гліб Лук’яненко.

Сергій Козін, головний агроном підприємства, розповів, що цей ріпак вирощують для німецької компанії HiPP і він буде використаний на дитяче харчування.

– У цьому році ми вперше спробували озимий ріпак. До цього ми його ніколи не вирощували. Це дуже складна культура, її важко виростити без засобів захисту. Багато шкідників люблять його. Зараз в Україні є дуже багато препаратів на біологічній основі. Тобто це бактерії, які можуть по-іншому впливати на шкідників. Ми використали різні системи біологічного захисту, вони спрацювали і бачимо гарний результат. Зараз у ріпака вже кінцева стадія, з’являється зав’язь, є основний стручок, і за прогнозами буде гарний врожай, близько 3 тон з гектара. Звісно, велику роль зіграла наша технологія землеробства, яку заснував Семен Антонець і за 40 років існування вона не була змінена.

Сергій Козін, головний агроном підприємства

Без використання хімікатів підприємство отримує високі показники врожайності.

— Якщо взяти по зерновій групі, то пшениці з 1 гектара виходить 5,5 тон, з яких 70% — це перший клас, а соняшника — 2,5-3 тонн. Якщо використати усі хімічні добрива, як на звичайних господарствах, то з 1 гектара можна зібрати 8 тон продукції. В органічному землеробстві можна використовувати тільки не протруєне (не оброблене) насіння. Ми використовуємо гібриди соняшника та кукурудзи з Франції. А зернова група — ячмінь, овес, пшениця — українська селекція. Ми пробували минулого року сіяти різні гібриди сортів озимої пшениці, серед них й імпортні. Але найкращий результат показали українські сорти. Вони стійкі до хвороб, шкідників, патогенів, погодних умов, і при цьому дали гарний врожай, — ділиться Сергій Козін.

На підприємство часто приїжджають колеги з-за кордону, щоб навчитися принципам і технологіям вирощення органічної продукції. Тобто йде постійний обмін досвідом.

– У цьому році разом з нашим сертифікаційним органом проводимо конференцію. Її тема «Найкращий європейський досвід органічного землеробства, який можна застосувати в Україні». Ми підібрали європейських спікерів: з Відня, Німеччини, Швейцарії, Ізраїля. Тобто ми хочемо надати ширшу картину, ніж є в наших фермерів. Що органічне фермерство — це реально, — наголошує Гліб Лук’яненко.

ПП «Агроекологія»

Щоб потрапити на європейський ринок, необхідно пройти кілька серйозних перевірок та процесів сертифікації продукції, як на етапі вирощування, так і вже готової продукції. Це стосується і процесу становлення підприємства. Адже, щоб отримати звання органічний виробник, потрібно отримати купу дозволів та пройти важливі перевірки.

– Європейським компаніям потрібен не лише товар, а ще й історія з товаром. Компанії мають відділ внутрішнього контролю. Відбирають проби зелених рослин. На етапі вегетації маси роблять аналізи, щоб розуміти, яких ризиків слід чекати. Під час сертифікації органічної продукції є анонсована і неанонсована інспекція. На підприємство може раптово приїхати їхній експерт. Котрий знову відбере проби зелених рослин, бо на ранніх етапах вже можна виявити небезпечні речовини. А зараз, на жаль, багато недобросовісних виробників просто наклеюють знак «еко» чи «органік» і все. Тобто спекулюють на цьому і обманюють покупця, який думає, що споживає корисний продукт, — пояснює Гліб Лук’яненко.

Соціальна відповідальність бізнесу

– Основне — це підтримка наших громад. Наприклад, підтримуємо дні села, тобто фінансуємо різні заходи для місцевих громад. Купуємо для школи техніку, комп’ютери, на території нашого підприємства ми збудували дві церкви. Як можемо, допомагаємо.

Плани підприємства на майбутнє: створення органічної птахоферми. Спочатку планують продаж курячих яєць, а вже потім м’яса.

Друга точка

ТОВ «Укролія» — виробник високоякісної та екологічної соняшникової олії європейського рівня. Експортує свою продукцію до Німеччини, Іспанії, Великобританії та країн Європи. Підприємство має сучасні виробничі комплекси в Полтавській області: в Диканьці та Зінькові. Саме воно співпрацює з ПП «Агроекологія» — купує соняшник.

Володимир Озірський, виконавчий директор компанії «Укролія»

— Працюючи на ринку понад 17 років, компанія здобула значний досвід у виробництві традиційної соняшникової олії та експортує свою продукцію в більш ніж 40 країн світу. Запорукою успішного розвитку компанії є формування на базі виробничих підприємств «Укролії» агропромислових кластерів. Тобто це локальне об’єднання з метою взаємовигідного співробітництва фермерів — постачальників сировини, переробників і споживачів вторинної продукції переробки, — розповідає Володимир Озірський, виконавчий директор компанії «Укролія».

На підприємстві переробляють тільки органічну сировину: соняшникове насіння та сою. Сировина зберігається в спеціальних місткостях, які пронумеровані відповідно до фермерського постачальника. За вимогами органічного виробництва, кожна така партія зберігається окремо і потім проходить відповідну сертифікацію.

— Фермер окремо сертифікує свою сировину, коли вона потрапляє до нас, ми її повторно перевіряємо. Тому в партії є свій унікальний номер, завдяки якому відстежується вся його історія, — пояснює Юлія Гриценко, керівник відділу маркетингу.

Сергій Кузьменко, керівник з розвитку бізнесу

— Перед визначенням постачальників наше підприємство зробило аналітику по виробниках потрібної сировини. І зараз ми вже співпрацюємо з усіма виробниками органічної продукції в Україні, які вирощують насіння соняшнику. Потужність — 50 тон на добу, на рік плануємо вже переробляти 12 000 тон, — анонсував Сергій Кузьменко, керівник з розвитку бізнесу.

При виробництві та продажу органічної продукції важливо все. Від вирощування до транспортування.

— Сировина — це український виробник, покупець готової продукції — Європа. У кожної країни Європейського Союзу можуть бути свої вимоги до сертифікації. Тобто кожен покупець має свої особливості, якщо він розуміє увесь шлях продукції — він готовий з нами співпрацювати. Органічна продукція, зазвичай, не постачається один раз. Підписуються довгострокові контракти, — зазначає Володимир Озірський.

Зараз «Укролія» представлена торговими марками традиційної соняшникової олії «Диканька», а також професійною високоолеїновою олією EFFO й органічною соняшниковою під брендом GARNA ORGANICA. Компанія займає близько 12 % українського ринку фасованої соняшникової олії.

Так виглядає органічна соняшникова олія GARNA ORGANICA

Ціна органічної соняшникової олії під брендом GARNA ORGANICA — від 100 до 180 гривень (0,25, 0,5 і 1 л). Така ціна обґрунтована наступним:

– Вирощування органічного насіння — дорожче, ніж звичайне, на 35-40% + зберігання. Проходження всіх експертиз на органічність продукції. Фасування. Урожайність органічного соняшника нижча, ніж традиційного. Тому що він не обробляється пестицидами, регуляторами росту. Усі ці речі ведуть до того, що цінність продукту зростає. Місія нашої компанії — це формування культури вживання органічних масел. Зараз населення України не до кінця розуміє цінність даного продукту. В Європі цей сегмент — набагато ширший і різноманітніший, — ділиться Юлія Гриценко.

Соціальна відповідальність бізнесу

Допомога місцевим громадам, освітні проекти для дітей та молоді «Ми органічні», захист навколишнього середовища.

Міні виробництво олії для проекту «Ми органічні»

Проект «Ми органічні» важливий для нас. До нас приїжджають діти 10-12 років. Ми їм показуємо міні-виробництво нашого заводу. Тут чотири пульти, кожен відповідає за свій механізм. Завантажується справжнє насіння, яке потім переробляється. Далі вони фасують пляшку, наклеюють етикетку і їдуть додому з таким подарунком. Також вони отримують документ юного технолога. Який дає їм змогу у майбутньому, коли вони прийдуть до нас, влаштовуватися на роботу, показати його нам, і ми маємо розглянути їх кандидатуру.

Плани на майбутнє: вільний продаж органічної олії у супермаркетах України.  Розширення ринку органічної продукції в нашій державі.

Висновки: Обидва підприємства наголошують на тому, що українському суспільству ще не вистачає розуміння користі від органічної продукції. Звичайно, такий товар коштує дорожче, але потім багато хто з нас витрачає ще більше коштів на ліки, через вживання продуктів, які містили шкідливі пестициди. Тому поки що основними покупцями товарів органічних підприємств на Полтавщині є країни Європи.

Залишити відповідь
Коментувати

5 Коментарі

Сподіваюсь, що нас проінформують, коли ця органічна продукція буде у продажу для вітчизняних покупців. Це ж дуже прикро, що зараз ми не маємо доступу до екологічно чистого продукту, який вирощують у нашій країні.

4 дні. тому
Ольга
Відповіcти
0

Хотілося б попробувать GARNA ORGANICA, порівнять смак. Чи відчутна різниця.

12 днів. тому
Ольга
Відповіcти
0

Органічне виробництво на полтавщині – це ж круто! Прочитала статтю і згадала,що колись чула про це на Ярмарку в Сороченцях.

12 днів. тому
Свєта
Відповіcти
0

Не знала ,що на Шишаччині та Зіньківщині займаються орвнчним землеробством та ще й так давно.

13 днів. тому
Оксана
Відповіcти
0

Всі переходять на натуральні продукти, це ж корисно для здоров’я ,яке у нас і так хромає. Клас!

13 днів. тому
Лєра
Відповіcти
0

Останні новини:

Читайте також: