(Не)прозорі місцеві ради: нормативна площина (частина 1)

Трибуна
2018-05-17

Елементи відкритості та підзвітності рад усіх рівнів гарантуються та закріплюються на найвищому рівні у законах. При цьому, підзаконні нормативно-правові акти, як правило, деталізують вказані положення. Чи відбувається цей процес імплементації на Полтавщині – перевірила коаліція «Прозорі ради», яку в області представляє Інститут аналітики та адвокації.

Прозорі ради заради громади

Прозорі ради заради громади

Коаліцією «Прозорі ради» розроблена універсальна методологія, яка включає в себе дослідження місцевих рад за 16 критеріями. Вони дозволяють з’ясувати, чи закріплені норми, які забезпечують можливість громадського контролю та участі громадян в прийнятті рішень у регламентах, статутах чи інших документах органів місцевого самоврядування. Юристи Інституту аналітики та адвокації здійснюють моніторинг за цими 16 критеріями чотирьох колегіальних органів влади: Полтавської обласної та міської ради, Кременчуцької та Миргородської міських рад.

Дієвий механізм запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у раді

Дієвий механізм запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у раді

Норми про конфлікт інтересів у раді закріплені у ЗУ «Про запобігання корупції» та ЗУ «Про органи місцевого самоврядування». При цьому, згідно з ч.7 ст. 28 ЗУ «Про запобігання корупції», підзаконні нормативно-правові акти, що визначають діяльність ради, мають передбачати порядок та шляхи врегулювання конфлікту інтересів. Зазвичай, на виконання вищевказаного положення у регламенті ради вказують про необхідність самостійного публічного оголошення про конфлікт інтересів перед голосуванням за конкретне рішення. Стосується таке правило міського голови, голови обласної ради, секретаря та депутатів.

– Ми віднайшли аналогічні норми у регламентах 3 міських рад. Зокрема, у Полтаві, Кременчуці та Миргороді «добросовісно» поклали обов’язок контролю за виконанням цього положення на відповідну постійну комісію, що забезпечує врегулювання конфлікту інтересів. – переконує юрист ІАА Вячеслав Курило. – В області пішли іншим шляхом: закріпили у регламенті ради виключно функцію контролю без деталізації процедури повідомлення про конфлікт інтересів, що можливо можна вважати недоліком при визначенні прозорості ради.

Доступ громадян на пленарні засідання ради

Доступ громадян на пленарні засідання ради

ЗУ «Про місцеве самоврядування» говорить, що порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Разом з тим, у законодавстві не передбачено підстав для обмеження доступу до засідань колегіальних органів місцевого самоврядування, окрім випадків введення режиму надзвичайного чи воєнного стану. При цьому необхідно враховувати конституційно закріплену заборону на обмеження прав і свобод людини та громадянина (ст. 64 Конституції України).

Якщо громадян змушують написати заяву, письмо повідомити про намір брати участь у сесії – це, ймовірно, можна вважати ускладненням. Найточніше відповідають цим критеріям лише 2 міські ради: Полтавська та Миргородська.

– У Кременчуці це право обмежене. Зацікавлених містян не пустять до депутатів у випадку відсутності місця у відповідному секторі сесійної зали або з метою попередження протиправних дій з боку конкретного громадянина.– запевняє юрист ІАА Юрій Романов. – До обласної ради допускають громадян на підставі документу, що посвідчує особу (наприклад, паспорт, посвідчення водія) із врахуванням наявності вільних місць у залі. Це хоч і незначні, але все ж обмеження прав громадян, яких не має бути.

Доступ громадян на засідання постійних депутатських комісій ради

Доступ громадян на засідання постійних депутатських комісій ради

Досліджувані ради задекларували гласність і відкритість засідань депутатських комісій у своїх регламентах чи положеннях про постійні комісії. Єдиний виняток – Кременчуцька міська рада. Тут передбачили, що на засідання комісії, як і ради, не потрапиш, якщо плануєш вчинити бійку чи інші хуліганські дії. Врешті воно відбудеться без представника громади, якщо у залі не буде вільних місць.

Лише за цими 3 критеріями ситуація з відкритістю та прозорістю виглядає найкраще в Миргородській міській раді. Хоча про остаточні результати говорити ще зарано. Найближчим часом в ІАА обіцяють проаналізувати ще 11 аналогічних критеріїв та сформувати рейтинг прозорості.

Прес-служба ГО «Інститут аналітики та адвокації»

Залишити відповідь
Коментувати

Останні новини:

Читайте також: