Наскільки доступні полтавцям «Доступні ліки»

Марія Мигаль
28 днів. тому
4

З 1 квітня у пацієнтів, які підписали декларації з сімейним лікарем, з’явилася можливість отримувати ліки в аптеці за електронним рецептом. Порядок отримання ліків, на перший погляд, досить нескладний: ви приходите до закладу-учасника державної програми «Доступні ліки», про що свідчить інформаційна наліпка, з електронним рецептом від лікаря та безкоштовно, або з невеликою доплатою, отримуєте лікарські препарати від бронхіальної астми, діабету ІІ типу або серцево-судинних захворювань. Потім держава компенсує аптекам всі їхні витрати. Однак, насправді, такий нескладний, давалося б, алгоритм часто дає збій: програма досконало працює не завжди і не скрізь. 

Ми вирішили дізнатися, наскільки готові лікарі, пацієнти та аптеки Полтави до нововведення? Чи всі провізори вміють працювати із комп’ютерами та відповідними програмами? Чи у всіх аптеках стабільно працює інтернет? Чи всі лікарі та провізори вміють працювати з технологіями ХХІ століття?

У яких аптеках міста можна отримати «Доступні ліки»?

Згідно з переліком аптек, який опублікували на сайті Національної служби здоров’я України, у Полтаві ліки за державною програмою можна отримати у 72 аптечних закладах. Однак, як виявилося, у більшості аптек програма «Доступні ліки» не працює. Деякі аптеки, які зазначені у списку, не беруть участь у програмі через технічні несправності програми E-health, в інших закладах комп’ютери не відповідають належному технічному рівню, якого потребує підключення до системи, а деякі навіть і не укладали договір з НСЗУ. Насправді ж, на сьогодні, отримати ліки можна лише у 21 аптечному закладі, а саме:

  • аптека №1 — вул. Великотирнівська, 35/2;
  • аптека №275 — вул. Великотирнівська, 39а;
  • аптека №1 (з 8:00 до 16:00) — вул. Героїв Чорнобильців, 1;
  • аптека №26 — вул. Гожулівська, 4;
  • «СВ аптека» — вул. Європейська, 28Н;
  • аптека №270 — вул. Грушевського, 19;
  • аптека №221 — вул. Європейська, 28;
  • аптека №5 – вул. Мазепи, 36;
  • аптечний пункт №12 – вул. М. Бірюзова, 28;
  • «СВ аптека» — бул. Щепотьєва, 7а;
  • аптека №13 — вул. Небесної сотні, 116а;
  • аптека №3 — вул. Соборності, 73/1;
  • аптека №6 — вул. Європейська, 99;
  • «СВ аптека» — пл. Слави, 2;
  • аптечний пункт №13 (з 8:00 до 13:00) — вул. Залізна, 17;
  • аптека №246 — вул. Шевченка, 12;
  • аптечний пункт №1 — вул. Павленківська, 3д;
  • аптечний пункт №2 — пл. Слави, 2;
  • «СВ аптека» — вул. Європейська, 68;
  • аптечний пункт №5 (з 8:00 до 15:30) — пров. Рибальський 10в;
  • аптечний пункт №3 — вул. О. Гончара, 27в.

На що скаржаться провізори?

Деякі аптеки видають ліки у спеціально відведені години, адже потім зробити це буде неможливо через технічні несправності.

– Між браузерами аптек і браузерами МІС існують розбіжності електронних систем. Є оновлені інформаційні системи, браузери, а є не оновлені. Дуже важко іде поєднання технічних систем. Інформація по нашому браузеру просто не доходить, і передати нам електронний рецепт неможливо. Система перевантажується і «не тягне», — розповідає провізор аптеки.

Працівники аптек скаржаться на те, що технічна підтримка системи E-health працює до 18 години вечора, у той час, як аптека працює до 20:00 або 22:00. Тобто, для того, щоб усунути технічну несправність, яка виникла після 18:00, потрібно чекати наступного дня.

– Дуже часто буває так, що щось ламається, а звернутися ні до кого, бо технічна служба вже не працює. Ліки ми відпускати не можемо, чекаємо ранку.

Є також критичні зауваження щодо механізму відшкодування вартості лікарських засобів за програмою “Доступні ліки”. Найдешевші препарати, вартість яких державою відшкодовується повністю, мають переваги над іншими, дорожчими, за які потрібно доплачувати. Це ставить виробників у нерівні конкурентні умови.

З якими проблемами стикаються пацієнти?

Хтось нарікає на незручності з мобільним телефоном. Хтось пропонує зазначати в SMS не лише номер рецепта, а й назву препарату. А деякі полтавці й зовсім не знають, що таке електронний рецепт та «Доступні ліки». Та це й не дивно, адже не у всіх аптеках міста є інформаційні стенди та наліпки.

– Взагалі не знаю, що таке електронний рецепт і «Доступні ліки». Це, мабуть, щось пов’язане з карткою медичною? Ніколи не користувався, ніхто не розповідав, не пропонував. Бачив наліпку на дверях аптеки, але так нічого і не зрозумів, — розповідає полтавець Сергій.

Відгуки стосовно нововведення у полтавців не збігаються: одні задоволені, інші скаржаться, що отримати компенсацію доволі складно. Наприклад, Наталя розповідає: думала, що процедура отримання ліків стане дуже зручною і швидкою. Доки не пішла до аптеки.

– Мені виписали курс на 60 таблеток, а в упаковці йде 40 штук. Неповну упаковку вони не продають, купувати одну упаковку — не отримаю належну дозу ліків, купувати дві упаковки – дорого, та й мені не потрібно 80 таблеток. Обійшла три аптеки, а ліків ще й немає в наявності. Прийшла до наступної аптеки, там черга через те, що система не приймає код підтвердження. Черга, нерви, невдоволення, — розповідає жінка.

Виходить, отримати «доступні» ліки за програмою вийшло лише з четвертої спроби. Та чи легко людям блукати містом? Адже як виявилося, ці програми діють далеко не в кожній аптеці Полтави.

Немає телефону — немає рецепту

Насамперед українці, які підписали договір з сімейним лікарем, повинні авторизувати номер мобільного телефону, вказаний в декларації. Альтернативних варіантів для людей, які не користуються стільниковим зв’язком, формально в системі не передбачено: сімейний лікар виписує рецепт в МІС після перевірки достовірності номера телефону.

SMS-повідомлення з унікальним номером рецепта і кодом підтвердження для отримання ліків в аптеці приходить на вказаний пацієнтом номер.

На практиці, втім, лікар може роздрукувати консультаційний висновок, що містить розділ з призначеннями. У ньому вказується інформація про виписані ліки і номер електронного рецепта. Але «безпаперовим» цей рецепт назвати вже не вийде. Та й, крім 16-значного номера е-рецепта, для отримання в аптеці лікарського засобу потрібен ще й 4-значний код підтвердження. А ось його можна отримати тільки в SMS-повідомленні. Можливість використовувати замість телефону, наприклад, електронну адресу системою не передбачена.

Понад 15 млн українців, які не підписали договір з сімейним лікарем, в програмі реімбурсації «Доступні ліки» не беруть участі зовсім. І ніяких альтернатив отримати оплачені бюджетом препарати, крім як підписати декларацію з лікарем, у них немає. Як запевняють в Міністерстві охорони здоров’я, весь обіг рецептурних препаратів буде переведений на систему е-рецептів.

Програма, безумовно, має позитивний ефект не тільки в соціальному плані. Це — не просто роздача безкоштовних ліків, це — інструмент для лікаря, який зможе реально лікувати пацієнта, покращувати якість і тривалість його життя. Однак для того, щоби програма повноцінно запрацювала, потрібно обов’язково врахувати помилки першого млинця, який найчастіше стає глевким.

Залишити відповідь
Коментувати

4 Коментарі

Ну цього і слід було очікувати. Не все так просто як кажеться: пішов ,узяв, лічишся.

27 днів. тому
Нюра
Відповіcти
0

Оце й доступні – стільки проблем на одному місці.

27 днів. тому
Варвара
Відповіcти
0

Запустили ,а до ума не довели,як і у всьому в нашій країні.

27 днів. тому
Оксана
Відповіcти
0

Ага.Будем знать.Цікаво як бабуся прийде з електроним рецептом в аптеку із якогось забитого села.

28 днів. тому
Рима
Відповіcти
0

Останні новини:

Читайте також: