На закупівлю нового транспорту для Полтави необхідно майже 800 мільйонів гривень

Владислав Башук
6 днів. тому
1

Транспортний колапс у Полтаві набирає ще більших обертів — щоденно начальник транспортного відділу міськвиконкому доповідає профільному заступнику міського голови про вихід з ладу кількох тролейбусів. Наразі КП «Полтаваелектроавтотранс» ремонтує техніку власними силами, а зростання навантаження негативно впливає на загальний термін її експлуатації.

На закупівлю нового транспорту для міста необхідно майже мільярд гривень

Приватні ж перевізники зупинились ще 11 травня та поки не планують виходити на маршрути. Оскільки, за їхніми словами, секретар міськради Олександр Шамота не йде на поступки у прийнятті рішення про підвищення тарифу. Частина депутатського корпусу готова проголосувати за відповідне рішення, адже, згідно з розрахунками КП «Полтаваелектроавтотранс», наявні тарифи є збитковими навіть для комунальників, фінансове навантаження на яких менше, ніж на приватні структури.

У той же час представники СДП стоять на своєму: у багатьох містах комунальний транспорт збитковий, і це нормально. Хоча це, наприклад, йде у розріз із нормами закону «Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки», в якому одним з основних завдань було забезпечення беззбиткового функціонування підприємств житлово-комунального господарства.

У понеділок 13 травня секретар міськради повинен був обговорити умови співпраці з представниками перевізників, проте останні на зустріч не з’явились. Коментуючи дії перевізників, Олександр Шамота в черговий раз заявив, що весь міський транспорт повинен бути комунальним, і наразі міська влада має докласти зусиль для закупівлі відповідної техніки.

Розмови про закупівлю нових тролейбусів та автобусів для потреб міста точаться вже давно. Таку ідею підтримують різні політичні сили, а у бюджеті на 2019-й навіть передбачено 25 млн на придбання кількох автобусів, проте це не вирішить усіх проблем. Олександр Шамота неодноразово висловлювався щодо необхідності співпраці з ЄБРР. Наразі Полтава веде перемовини з банком для фінансування закупівлі 40 тролейбусів.

Необхідні обсяги закупівлі

За нашими розрахунками, місто потребує щонайменше 252 автобуси середньої (50-60 пасажирів) та великої (80-85 пасажирів) пасажиромісткості. Також пасажирів повинні перевозити наявні 48 тролейбусів, більшість з яких вже відпрацювала свій ресурс.

Згідно з рекомендаціями Державного автотранспортного науково-дослідного і проектного інституту України, для таких міст як Полтава структура міського транспорту повинна складатись з 15% автобусів особливо великої місткості (110-120 пасажирів), 25% великих автобусів (80-85 пасажирів), 35% середніх (50-60 пасажирів) та 25% малих автобусів (до 35 пасажирів). Проте концепція інтегрованого розвитку міст Європи пропонує відмовитись від малих автобусів на користь середніх, з відповідною перебудовою графіку руху, що дозволить знизити кількість атмосферних викидів та розвантажить транспортну мережу міста, знизивши кількість транспорту на вулицях. Тож, відповідно для наших розрахунків, ми беремо до уваги автобуси особливо великої пасажиромісткості (15%), великої місткості (25%) та середньої пасажиромісткості (60%).

Відповідно місто повинно придбати: 38 особливо великих, 63 великих та 151 середній автобус. Також міська влада має розробити оновлений графік руху транспорту та, можливо, переглянути структуру міських маршрутів, як пропонувалось раніше.

Моделі та ціни на ринку

Для визначення моделей, придатних для закупівлі, ми склали перелік автобусів, які закуповували інші українські міста протягом 2018-го року. Оскільки жоден з виробників не вказав цін на техніку, вартість довелося брати з ринкових пропозицій та контрактів, підписаних сторонами. Тож на одну й ту ж модель ціна може різнитись, залежно від обсягів, умов закупівлі (кредит, лізинг чи готівка) та варіантів комплектації автобусів. Для зручності ми одразу поділили їх за пасажиромісткістю та розрахували їхню вартість.

Автобуси великої пасажиромісткості:

Ужгород придбав 10 автобусів «Електрон» А185 за 52 млн (тобто по 5,2 млн грн за одиницю);

Львів закупив 50 одиниць «Електрон» А185 по 4,41 млн грн;

Івано-Франківськ закупив 12 турецьких Guleryur Cobra GD 272 LF на суму 65 995 000 (по 5,5 млн грн);

Івано-Франківськ придбав також 24 автобуси «Богдан» А701.32 по 4,2 млн грн;

Львів закупив 100 МАЗ 203.069 по 3,66 млн за одиницю;

Ужгород також придбав 10 «Електрон» А185 по 4,95 млн грн;

Кривий Ріг надбав 3 МАЗ 103 по 5,44 млн грн за одиницю транспорту.

Середньої пасажиромісткості:

Житомир придбав 17 МАЗ 206 по 3,15 млн грн за одиницю;

Кропивницкий також віддав перевагу білорусам, закупивши 10 МАЗ 206 за 32,7 млн або ж по 3,27 млн грн за кожен.

Як видно зі статистики, українські міста надають перевагу білоруським МАЗам та львівським Електронам. Серед причин такого вибору можна виокремити вартість самих автобусів та виробничі потужності заводів. Так білоруси маючи значно більші обсяги виробництва, можуть знизити ціну, тоді як українські підприємства частіше за все займаються малосерійною зборкою, тож аналоги вітчизняного виробництва часто коштують дорожче.

Список можливих автобусів не обмежується перерахованими, адже українські виробники можуть запропонувати такі моделі як: Еталон А148, ЛАЗ А152, Богдан А092.80 та А302, Т701 , ЗАЗ А10С (І-ван), Стрий-Авто А102 та інші.

Визначившись з великими та середніми автобусами, залишилось питання моделі особливо великої пасажиромісткості. З вже зазначених раніше причин вибираємо МАЗ-215.069, ціни на який стартують від 4,5 млн грн.

Розрахунки

Знаючи, скільки коштують транспортні засоби, розрахуємо вартість оновлення міського автобусного парку за найнижчими цінами.

38 особливо великих МАЗ-215.069 вартуватимуть 171 млн грн;

63 великих МАЗ 203.069 обійдуться у 230,6 млн грн;

151 середній автобус МАЗ 206 коштуватимуть 475,2 млн грн;

Загальна вартість 252 автобусів становитиме близько 876,8 млн грн. Зазначимо, у цю суму входить 13% річних за умовами лізингу на 13 місяців, що було передбачено контрактами перерахованих вище міськрад та заводом виробником. Тож без урахування лізингу ця сума становить 775,9 млн грн.

Виходить, що мінімальна вартість закупівлі нового комунального транспорту для Полтави складає майже 776 млн грн, що становить фактично чверть річного бюджету на 2019 рік (3,3 млрд грн).

Залишити відповідь
Коментувати

1 Коментар

А де ті 500 мільйонів, що Мамай держав на депозиті і заявляв, що ці гроші підуть саме на закупівлю транспорту Полтави??

5 днів. тому
Марго
Відповіcти
1

Останні новини:

Читайте також: