Між сходом та заходом. Як мистецтво Японії вплинуло на європейський живопис

19 століття – час, коли світ об’єднувався, були налагоджені торгові шляхи, а це означало й обмін культурними надбаннями. Можливо, тодішнє європейське мистецтво переживало кризу, адже з відкриттям японських гравюр зацікавленість до Сходу швидко зросла.

Багато яскравих представників імпресіонізму та постімпресіонізму, таких як Мане, Дега, Моне, Тулуз-Лотрек, Ван Гог, почали активно переосмислювати техніку японського живопису у своїй творчості. До речі, існує думка, що відкриття східних гравюр належало Шарлю Бодлеру, який одним із перших висловлював свою любов до «нового мистецтва».

Французький художник Еміль Бернар писав: «Вплив японського мистецтва змусив багатьох знову звернутися до інтерпретації, керуючись декоративним відчуттям, і це вивело своїх прихильників зі світу буденності і копіювання навколишнього стилю».

Митці колекціонували японські гравюри, копіювали та вивчали їх. У Клода Моне було більше 250 творів, які він придбав у Голландії – цілий ящик за ціною пакувального паперу. Він розвішував їх у своєму будинку у Живерні, а також дарував усім бажаючим гостям. А у Ван Гога, який жив у злиднях, колекція налічувала більше 200 робіт. Свою повагу до японського мистецтва він висловлював буквально у своїх творах, і це видно на картині «Автопортрет з перев’язаним вухом».

Ван Гог - Автопортрет з перев'язаним вухом

Ван Гог – Автопортрет з перев’язаним вухом

Він, як і інші, надихались, перш за все, гравюрами Кацусіка Хокусая – великого японського художника періоду Едо. З цього й розпочалися експерименти. Подивіться, як перекликаються їхні роботи «Квітучі гілки мигдалю» та «Снігур і плакуча вишня».

Ван Гог - Квітучі гілки мигдалю

Ван Гог – Квітучі гілки мигдалю

Кацусіка Хокусай - Снігур та плакуча вишня

Кацусіка Хокусай – Снігур та плакуча вишня

Схожих прикладів можна знайти багато. Інтроверт Поль Сезанн також надихався японськими гравюрами. Одна з найвідоміших його робіт «Гора Св. Вікторії», яка чарує мене рухами своїх гілок, можливо, була навіяна роботою Хіросіге Андо.

Поль Сезанн - Гора Св. Вікторії

Поль Сезанн – Гора Св. Вікторії

Хіросіге Андо - Вигляд моста Яцумі-но Хасі

Хіросіге Андо – Вигляд моста Яцумі-но Хасі

Все частіше спостерігається відмова від об’ємів та світлотіні, стає популярним використання чистих кольорів, зображення високого горизонту, плоских предметів та крупних планів, дзеркальних поверхонь (води тощо).

Клод Моне - Враження. Схід сонця

Клод Моне – Враження. Схід сонця

Усе це доповнюється безпосередніми мотивами японського живопису – зображення мостів, човнів, міських пейзажів. Стають популярними зображення різновидів флори та фауни: комах, плазунів, водоростей, водяних лілій.

 Клод Моне - Водяні лілії

Клод Моне – Водяні лілії

Клод Моне - Японський місток

Клод Моне – Японський місток

 Такий «японізм» дуже швидко захоплював серця багатьох талановитих людей. І якщо уважно придивитися, то можна побачити, як вони віддають шану японській культурі через століття у своїх творах.

Едуард Мане - Портрет Еміля Золя

Едуард Мане – Портрет Еміля Золя

П'єр Огюст Ренуар - Натюрморт з букетом

П’єр Огюст Ренуар – Натюрморт з букетом

Залишити відповідь
Коментувати

5 Коментарі

Завжди дуже цікаво читати цю рубрику. Дякую.

2019-04-13
Софія
Відповіcти
1

Дякую вам! З любов’ю у кожній літері

2019-04-13
Аня
0

Остання картина – справжній шедевр!!!

2019-04-11
Світлана
Відповіcти
0

Прикольно про Ван Гога, що жив у злиднях, а колекція налічувала більше 200 робіт. Оце так злидні з такою колекцією японських гравюр.

2019-04-11
Давид
Відповіcти
0

Які красиві картини наведені у статті, просто очі милують. Шедеври!

2019-04-11
Танюшка
Відповіcти
0

Останні новини:

Читайте також: