Кредит від ЄБРР на електротранспорт: що це, та навіщо він Полтаві

Владислав Башук
16:04 | 15 квітня 2019
3

Днями стало відомо про наміри міської влади оновити тролейбусний парк міста за рахунок кредитних коштів Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР). Ми вирішили розібратись у ситуації та розповісти читачам детальніше про цю організацію та її проекти.

European Bank for Reconstruction and Development є всесвітньо відомою міжнародною фінансовою організацією, яка надає фінансову допомогу для реалізації різноманітних інфраструктурних проектів у сферах економіки, енергоефективності, екології, транспорту тощо. Наразі членами організації є 64 країни світу від ЄС до країн Азії. Україна стала повноправним членом ЄБРР у 1992-му році після набуття чинності Указу Президента України від 14.07.1992 № 379 “Про членство України в Європейському банку реконструкції та розвитку”.

Відповідно до даних Мінфіну, ЄБРР є найбільшим фінансовим інвестором в Україні, а сукупний обсяг фінансування, виділеного банком на реалізацію 344-х проектів в Україні (станом на 2015 р.), перевищив 10,4 млрд євро. Для порівняння, бюджет України на 2019 рік передбачає фінансування оборонного сектору у розмірі 209,7 млрд грн, тобто майже 7 млрд євро.

Діяльність організації спрямована на інтеграцію країн-учасниць до світового економічного ринку та налагодження міжнародних господарських зв’язків, та є неприбутковою. Проте це не означає, що установа надає кредити для реалізації проектів без відсоткової ставки. На відміну від МВФ, ЄБРР надає тільки цільові кредити під конкретні проекти. Насправді відсотки по кредиту витрачаються банком для покриття щорічної інфляції валюти та збільшення загального капіталу банку, а також відповідного збільшення кількості проектів для співфінансування.

Фінансування проектів у державному секторі відбувається на пільгових умовах під державні гарантії (гарантії Мінфіну). Тож, згідно з прийнятою стратегією ЄБРР, для залучення кредитних коштів до умовного міста інвестицій (наприклад, Полтави), міська влада повинна отримати фінансові гарантії від Мінфіну. Проте тут є нюанс: кількість проектів, у яких може взяти участь країна, пропорційно залежить від обсягів державних гарантій та фінансових зобов’язань.

Серед найбільших інвестиційних проектів ЄБРР в Україні можна виокремити:

  • «Покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на підходах до м. Києва» – €450 млн.
  • «Третій Проект «Ремонт автомобільної дороги Київ-Чоп» – €400 млн.
  • «Розвиток міського пасажирського транспорту в містах України» – €200 млн.

Саме в рамках останнього полтавська влада планує отримати 10 млн євро для закупівлі 40 тролейбусів та проведення реконструкції відповідної інфраструктури. Зазначимо, у 2018-му Львів отримав від ЄБРР €15 млн кредиту на реалізацію аналогічного проекту — придбання 50 тролейбусів, реконструкцію депо і модернізацію зношених елементів контактної мережі. Також у 2018-му Кременчук отримав нові тролейбуси «Богдан Т90117» по кредиту ЄБРР.

Оскільки фінансування проекту «Розвитку міського пасажирського транспорту в містах України» є обмеженим, а кількість міст, що претендують на фінансування – більша, ніж два десятки, то у випадку зволікань влади Полтави при проведенні юридичних процедур (узгодження з мінфіном та голосування на сесії) наше місто ризикує не отримати належного фінансування.

Перший заступник міського голови Андрій Лямін запевнив, що попри це, Полтава має всі шанси отримати кредит.

— Все вже попередньо погоджено. Я більш ніж на 95% певен, що все буде добре. Докладатимемо зусиль, аби мінфін якомога скоріше розглянув папери, аби встигнути винести питання на сесію. Якщо не встигнемо до сесії, то скликатимемо позачергову, — говорить Андрій Лямін.

А що ж до самих кредитів то тут ми маємо дві сторони медалі:

  1. Головний «плюс» кредиту — можливість придбати одразу значну кількість одиниць транспорту — 40-50 шт. під низькі відсотки строком на 10 років (+ 3 роки пільгового періоду).
  2. Проте одразу ми маємо і значний мінус — кредит надається у валюті, тож і виплачувати його необхідно у валюті, незважаючи на інфляцію та той факт, що платежі за послуги здійснюються у гривні.

Як один з варіантів мінімізації ризиків (боргового ярма для міського бюджету) у випадку серйозних коливань курсу, є варіант закупівлі дешевих моделей. Ними можуть стати вживані тролейбуси з ЄС, як це зробив Львів (саме за кошти ЄБРР).

Залишити відповідь
Коментувати

3 Коментарі

Добре ,що ЄБРР надає тільки цільові кредити під конкретні проекти,ми маємо конкретний проект, тому є всі шанси на отримання.

20:43 | 15 Квітня 2019
Афродіта
Відповіcти
0

Чим ми хуже Львова, нам теж катастрофічно треба оновить транспорт.

20:09 | 15 Квітня 2019
Геля
Відповіcти
0

А що ж треба робить,щоб не втратить такої можливості і закупити новий транспорт?

17:31 | 15 Квітня 2019
Валерій
Відповіcти
0

Останні новини:

Читайте також: