Грузинський реформатор Лаша Антадзе: систему «Е-Аuction 3.0», яку ми пропонуємо Полтаві, розробляли українські ІТ-шники

Система «Е-Аuction 3.0» – це децентралізований електронний аукціон нової генерації. Цей сервіс має повністю змінити парадигму та логіку процесу роздержавлення. Водночас, нова система на базі «блокчейн» має залучити приватних провайдерів, на платформі яких проводитимуться торги. Вони матимуть безпосередній комерційний інтерес у забезпеченні стабільності та надійності системи й утримуватимуть за її кошти учасників торгів, а не за бюджетні кошти.

Нещодавно полтавська облрада підписала меморандум про розвиток та запровадження системи он-лайн аукціонів в державних галузях на муніципальних рівнях між облрадою та ГО «Фонд інновацій та розвитку – Україна».

Screenshot_54

Представник «Фонду інновацій та розвитку – Україна» Лаша Антадзе розповів журналістам «Трибуни» про переваги нового аукціону, а депутат Вадим Ямщиков висловив свою думку з того приводу, коли цю систему буде впроваджено на міському рівні.

Розкажіть про свою інціативу

Ми представляємо громадську організацію – «Фонд інновацій та розвитку», яка з 2014 року діє в Україні. Вона працює в напрямку реформ державних послуг, займається впровадженням інціатив, які зменшують ризики прояву корупції на різних рівнях владі, й дають більш ефективні схеми роботи між державою та бізнесом. У 2014 році наша група була ініціатором впровадження системи PROZORRO. Те що ця система розповсюджується по всій країні – це дуже прогресивний крок у розвитку державних закупівель, який дозволить державі економити значні суми коштів.

У випадку з «Е-Аuction 3.0» держава буде продавати свою власність , права на оренду, і так само економити кошти. Всюди де має місце державний аукціон, всюди можна застосовувати цей електронний майданчик.

На прикладі вищезгаданого PROZORRO ми бачимо ефективність онлайн аукціонів. Бізнес вкладає гроші туди, де держава не може ефективно працювати. Бо коли приватний бізнес матиме комерційну зацікавленість у державних аукціонах, то їх ефективність зростатиме.

До цього моменту не існувало моделі, щоби приватний бізнес міг взаємоконтролювати один одного, і не було різниці кому держава делегує повноваження у цьому напрямі. Це своєрідна модель співпраці держави і приватних підприємців без монополії. Відкритість інформації дасть великий ефект, коли процедури оренди і продажу державного майна держава делегує приватному бізнесу.

Screenshot_51

Ця база даних і цей майданчик для торгів будуть державною власністю

Справа в тому, що тут вже не існуватиме центральної бази даних. Більшість країн, у яких вже діють такі електронні сервіси для аукціонів, мають центральні бази даних. А з 2009 року у нас з’явився технічний протокол, який дозволяє не мати такої бази. Це дає змогу зробити систему більш захищеною.

Такої можливості раніше не було. Ми зараз намагаємося запроваджуватися щось інноваційне. Коли відбувалися реформи в Грузії хорошим прикладом для нас була Естонія. У них були зовсім інші технології. А в Грузії тоді навіть смартфонів ще існувало. А сьогодні 2016 рік дає нам зовсім інші можливості всі наші реформи грунтуються на серйозних нових технологіях. Це наступне покоління аукціонів. Тому й називаємо його аукціон 3.0

На які нові технології та ІТ-ресурс тоді спиратиметься аукціон третього покоління?

Те, що ми пропонуємо реалізувати у Полтаві, той технічний протокол взаємодії, той код, який потрібно завантажити у сервери, вже працює. У цій системі можна працювати. Її розробляли українські ІТ-спеціаліст.

ІТ-ресурс в Україні надзвичайно сильний, тож ми робимо ставку на те, що ця країна стане лідером у впровадженні та розвитку електронних послуг та нових парадигм. Якщо поглянути на світовий ІТ-ринок, то більшість розробників інформаційних продуктів там – українці. Це велике досягнення. Коли впроваджувалися ці системи в Грузії, ми потребували чимало зовнішнього ІТ-ресурсу, а у вас тут все зараз є. Плюс цю системі ми будували на волонтерських засадах. Нам допомогли хлопці з Харкова, які розробили, протестували систему, і передали приватному бізнесу. На сьогодні ця система є самоокупною, і не потребує залучення додаткових ресурсів. Це величезний плюс на шляху до її повної імплементації в Україні.

Чи буде ця система ефективним інструментом боротьби з корупцією?

Ця система – хороший антикорупційний елемент. Кожна людина, якій цікаво хто виставив той, чи інший лот, коли розпочинаються торги, які суми фігурують під час аукціону – вся ця інформація відкрита. Це дасть можливість отримувати весь той необхідний масив інформації державним органам, бізнесу, громадським організаціям.

Яким може стати економічний ефект від впровадження цієї системи?

Що стосується економічного та соціального ефекту, то зазначу наступне: держава не вкладає. Система вже розроблена і готова до впровадження. Участь приватного бізнесу дасть нагоду залучити ще більше зацікавлених сторін. Це сприятиме розвитку конкурентного середовища. Держава внаслідок цього всього заробить набагато більше. Зокрема, у Одеській області ми виставляли землі на аукціон. Система допомогла збільшити початкову ціну із 15 на 20 %.

Система має ряд додаткових сервісів. Крім продажу вона може надавати юридичні, банківські та фінансові послуги. Це горизонтальна економічна модель ,яка в підсумку ще й дає нагоду залучати до аукціонів малий та середній бізнес.

У нас в положенні записано, що система і її використання є джерелом інформації який є достовірним і всі учасники дають згоду на його використання і підтвердження, ч то інформація з нього буде достовірною. Плюс системи яка заснована на цьому в тому, що ніяких змін в разі зловживання або порушення внести неможливо, плюс все зловживання і порушення зведені до мінімуму, тобто навіть на періоді експозиції орган не може поміняти інформацію про лот, ціну, або приховати її якось то, завантажити картинки спочатку погані, а потім справжні. Або ж якщо зміняться якісь документи у нас є внутрішні докази того що щось було змінено. Конкретні дата і час і розбіжність з первинною інформацією.

Для цього потрібно буде змінити інформацію в усіх майданчиках. Зараз у нас налічується 6 зацікавлених майданчиків, далі буде більше. Їх число буде обчислюватися десятками, після буде багато інших організацій, які хочуть підключиться до цього і для того щоб внести зміни в інформацію про аукціон, якщо хтось захоче запитати сліди, як у на кажуть, це не вийде, тому що доведеться кожному індивідуально вносити зміни. Навіть на нинішньому етапі це неможливо.

Які дії на законодавчому рівні має провести обласна влада, аби ці системи могли легально працювати?

Зараз у нас розроблено додаток для прийняття системи, яка це регулює. В даному випадку ми підписали меморандум з обласною радою, у неї є такі повноваження. Також все залежить від органів місцевого самоврядування, тому що відповідно до національного законодавства, органи місцевого самоврядування самі визначають положення і порядок розпорядження своїм майном для передачі в оренду або продажу. Те ж стосується органів центральної влади та представників адміністрації. Тому кожен з цих органів на громадському рівні має ухвалити своїм рішенням актом повноваження, укласти договір з майданчиком і брати участь в аукціоні і приносити прибуток державі і муніципалітету і робити щасливими людей.

Які ще області впроваджують цю систему?

Зараз ведуться переговори з Херсоном, Одесою та Дніпропетровськом. Це ті області, які на етапі розробки і впровадження системи і вони покажуть свої результати вже незабаром.

На центральному рівні співпрацюємо із управлінням держгеокадастру. Також ми зацікавлені держфондом майна, фондом гарантування вкладів, який займається ліквідацією банків та активів.

Screenshot_53

Вадиме, скажи, чи можливе впровадження системи на рівні міської влади? Що для цього потрібно?

Коли ми впроваджували систему PROZORRO, ми ходили до чиновників і пропонували їм цю реформу «з низу» так би мовити. Найбільша жага до змін є у обласної ради. Тому саме на її рівні ми починаємо цю реформу, і вже потім на основі здобутого досвіду будемо давати імпульс на міський рівень.

Дуже приємно, то що хлопці відгукнулися на нашу пропозицію приїхати до Полтавської області і допомагати нам у такому важливому питанні. Це важливо тому що, коли ми впроваджували систему PROZORRO, то Полтава «пасла задніх», а в цей раз ми в топі, ми маємо можливість показати іншим областям як потрібно робити, що потрібно йти вперед, а не чекати, що хтось зробить помилку або буде попереду і підтягуватися за ними автономно. Адже ми часто чуємо від чиновників: «Давайте, наприклад, подивимося як зроблять в Дніпропетровську, а ми вже потім подивимося як піде і будемо наздоганяти або не доганяє». Хочу сказати, що неможливо займати лідируючі позиції, якщо постійно озиратися і дивитися як роблять інші. На даному етапі, як депутату міськради, мені трохи прикро, що місто не приймає в цьому активної участі. Ми почнемо з Полтавської облради, а далі підемо і в місто. Ми сподіваємося, що і міська влада дозріє до того щоб впровадити цю систему і ми підпишемо меморандум в міськраді і будемо займатися вже містом.

Хто організатор впровадження системи на рівні обласної влади?

Організатори – наша ініціативна група «Полтавська платформа», люди які збіднюють навколо впровадження системи PROZORRO, IGoV в місті Полтава, і ми не будемо зупинятися. Думаю далі ви ще побачите в майбутньому хороші ініціативи для покращення життя в Полтаві і Полтавській області.

Опишіть будь ласка, як ця система буде працювати на практичному рівні, коли держава, приміром, захоче продати завод, фабрику, чи якесь інше підприємство?

Коли держава буде приймати рішення про передачу свого майна в оренду, чи займатиметься його продажом, спочатку проводитиметься оцінка майна, аудит. Далі влада завантажує дані у систему блокчейн, натискає клік, і процедура запускається автоматично. Завантажується ціна, інформацію про об’єкт аукціону. Виконується так звана процедура експозиції. Люди тим часом подають заявки на участь в аукціоні, платять реєстраційний внесок, і за тим починається процедура торгів.

Приміром один із учасників торгів дав три мільйони гривень, а інший – чотири. Але переміг перший. Тоді ми можемо запитати в органів приватизації, чому ситуація склалася саме таким чином.

Вся система відкрита і прозора. У ній продавати може не тільки держава, а й приватний бізнес. Також представники громадськості, журналісти можуть реєструватися там ,як спостерігачі, і слідкувати за дотриманням правил проведення аукціонів.

Протягом десяти днів із моменту закінчення аукціону переможець подає документи про себе, вони перевіряються. Перевіряється тільки переможець, і це важливо. Ця постмодерація позитивно зарекомендувала під час впровадження системи PROZORRO. Інформацію про переможця бачать всі, і всі можуть її перевіряти. Це ще один фактор, який мінімізує корупцію.

Залишити відповідь
Коментувати

Останні новини:

Читайте також: