Громадський транспорт Полтави може зупинитися вже завтра

Владислав Башук
9 днів. тому
6

Сьогодні у Полтавській міськраді відбулось засідання транспортної комісії, в ході якого учасники обговорили наявні проблеми з міським транспортом. Представники влади, перевізники та громада так і не дійшли згоди, тож перевізники вирішили влаштувати страйк.

Фото: 0312.ua

Питання підняття тарифів на перевезення пасажирів підіймають у Полтаві вже другий рік, і весь цей час міська транспортна система працює з перебоями та не має стабільності. Депутати від БПП Володимир Корчака та Віталій Павлій внесли до порядку денного питання щодо стану пасажироперевезень у місті. Підтримати ініціаторів прийшли мешканці віддалених районів.

За словами мешканців Вороніна, Івонченців, Ліску, Залізничників та Яківців, кількості наявного транпорту на цих маршрутах катастрофічно не вистачає. Депутати-ініціатори зазначили, що проблема виникла через збитковість таких маршрутів для перевізників. Разом з тим до міськради прийшли й самі перевізники, які вкотре звернулись до влади з вимогами підвищити тариф.

Що ж до самих містян, то частина з них вимагала поставити на ці маршрути комунальний транспорт, інші ж були згодні на збільшення тарифу та відсутність пільг, за умов дотримання встановленого графіку перевезень.

— У Ліску мешкає 4 тисячі людей, і ми маємо лише 1 автобус, який здійснює 7 рейсів. З них, майже щоденно, 1 рейс ламається. Також нашою специфікою є те, що до міста ми можемо дістатись лише залізницею, через перхід, гірку і т. д. Діти та інваліди-візочники самотужки не можуть виїхати, тож фактично залишаються відрізаними від міста. Дайте другий автобус, як було раніше, — висловилась мешканка Ліску.

Схожої позиції дотримувались інші виступаючі.

— Пасажиропотік приміського селища Вороніна зріс, бо розпочався дачний сезон, а кількість транспорту не збільшилася. Потрібно вирішувати. Ми повинні вийти з чітко поставленими завданнями і знайти шляхи вирішення. Я розумію перевізників: заробітна плата підвищилася, вартість паливно-мастильних матеріалів теж. Я не прихильник збільшення тарифів, але не можуть власники приватних автобусів займатися благодійністю, — говорить депутат Сергій Луценко.

Слово отримали представники перевізників:

— Я обслуговую маршрути, які їздять за залізничний переїзд, хлібоприймальний пункт, маслосирбазу тощо. Хочу сказати, я почув проблеми людей — це все необхідно, але яким чином це все зробити? Для цього потрібні кошти. Люди, які в нас працюють, мають годувати сім’ї та хочуть достойно жити. Як і комунальне підприємство, ми перевозимо пільговиків. Нехай останнім часом ми не возимо пенсіонерів та 3-тю групу (інвалідності — Авт.), проте всіх інших возимо за домовленістю з владою. Ми не можемо повністю впливати на водіїв, бо вони не отримують достойної зарплатні. Як на них можна впливати, якщо водій в ультимативному тоні може відмовитись працювати. Немає тарифу — немає зарплати. Щодо недотримання графіків, то наразі ми вимушені змінити графіки для того, щоб вижити, — говорить директор ТОВ «Глобус авто Полтава».

Він зазначив, що за 4 місяці продав 4 одиниці транпорту, аби компенсувати збитки. Наразі з 20 машин залишились 16, а для закриття всіх наявних маршрутів вимушений орендувати 2 додаткових автобуси.

– Річ у тім, що ми маємо 1 конкретну проблему. Всі перевізники — підприємці, а за визначенням, «підприємець» — це людина, яка отримує прибуток. Наразі ми вже місяців 6 не отримуємо прибутку. При чому перевізники продають той транспорт, що перебуває у гарному стані, адже він чогось та вартує. У місті залишається «чермет», як ви його називаєте. З технічної точки зору  він ще поки справний, — сказав голова ГО «Асоціація перевізників Полтавщини» Юрій Лупаєнко.

Лупаєнко розповів про стан фірм-перевізників та витрати підприємців.

— Реальний тариф на сьогодні – 9-10 гривень, з врахуванням, що зарплата водіїв буде 8-10 тис грн. Не вистачає водіїв категорії D, люди їдуть працювати в Польщу, бо працювати за таку зарплату по 15-18 годин неможливо. Немає жодної підтримки від влади, лише тиск на бізнес, постійні перевірки. На тих підприємствах, що мені відомі, перевірки проводили 3-5 разів за останній рік. Це постійний тиск, — додав він.

Між Лупаєнко та Шамотою виникла суперечка, в ході якої останній переклав відповідальність на заступника міського голови Віталія Нікіпєлова.

Директор ТОВ «Євробус» Михайло Костов заявив, що через низькі зарплати у 8 тисяч гривень ніхто не хоче працювати на маршрутах. Тож доки тариф залишається у 4 грн, вимагати від водіїв кращої поведінки чи звільняти їх за порушення норм ніхто не буде, а інакше на підприємствах не залишиться водіїв. На що секретар міськради Олександр Шамота відповів, що доки не буде стабільного графіку транспорту, не відбудеться і жодного підвищення тарифу. Перевізники нагадали посадовцю про те, що вимагають підвищення тарифів ще з листопада 2018 року. Проте саме Шамота, за їхніми словами, гальмує процес.

Далі слово взяв депутат Вадим Ямщиков, який висловив власну позицію: тариф необхідно підвищувати за певних умов. Він зазначив, що екс-міський голова Мамай допустив помилку, адже громадський транспорт повинен бути комунальним, проте наразі місто вимушено співпрацювати з підприємцями.

Юліан Матвійчук, як голова фракції ВО «Свобода», висловив загальну позицію фракції:

— Ми хочемо заявити, що тариф можливо й треба підіймати. Питання в тому, наскільки? Тому що зараз лунають пропозиції 6, 8, 10, може 20 гривень. Подібна ситуація була у Тернополі 2 роки тому: перевізники виходили та перекривали рух, паралізували місто, а місто потроху скупляло транспорт. Потім, після того як перевізники продали половину автобусів, міська влада була готова забезпечувати рух транспорту самотужки. Наразі там працюють по тарифам 6 та 4 грн, а не 8 чи 10, — сказав Юліан Матвійчук.

Заступник міського голови Олексій Чепурко поправив його та повідомив, що електротранпорт Тернополя має тариф у 6 грн.

Матвійчук також повідомив, що особисто був свідком «хамського» ставлення з боку перевізників, що є також однією з проблем громадського транспорту. Увесь цей час з натовпу перевізників лунали вигуки про збитковість підприємств та виживання без прибутків. Всіх спробував заспокоїти голова комісії Дмитро Сенчакович, який підбив підсумки виступів присутніх.

На сторону перевізників став заступник міського голови Олексій Чепурко.

— Я б на вас подивився, як би ви себе поводили, якби за кілька місяців втратили частину автопарку тощо. Водії — це не окрема каста, але люди теж є різні. Ми з Максимом (одним з перевізників — ред.) для експерименту в одному з автобусів встановлювали камеру, а потім переглядали, як водій ставиться до пасажирів, та те, як деякі пасажири висловлювались про водія. Всі «гарні».

Аби підвести всіх до вирішення питання, Чепурко запросив директора  КП «Полтаваавтоелектротранс».

Відповідно до розрахунків, наведених Євгеном Зайцевим, фактична собівартість перевезення одного пасажира становить 3,83 грн у тролейбусі та 4,85 — в автобусі. Зайцев зазначив, що у розрахунках закладається планова націнка у 10%, встановлена умовами договорів для рентабельності комунального підприємства та компенсації рівня інфляції. При цьому, на його думку, розрахунки не враховують всіх витрат приватних перевізників, тож собівартість, а відповідно й тариф для приватного транпорту повинен бути ще вищим. У розрахунках основними статтями витрат вказуються електроенергія та пальне, а також заробітна платня персоналу.

Підбиваючи підсумки доповіді директора «Полтаваелектроавтотрансу», Олексій Чепурко заявив, що питання необхідно вирішувати негайно, адже про можливі наслідки він попереджав з листопаду 2018-го. Він підкреслив, що вже стомився годувати перевізників обіцянками, адже вони перестали йому довіряти через позицію інших фракцій. Між іншим, Чепурко знову назвав Шамоту популістом та сказав присутнім, що, на його думку, через політичні амбіції СДП попередньо підготований акт про підвищення тарифу не пройшов голосування на депутатській комісії.

— Ми давно говоримо про те, що підтримуємо підвищення тарифу до 3 та 5 грн, для початку, — у свою чергу, сказав голова комісії Дмитро Сенчакович.

Зазначимо тарифи у 2 та 4 грн діють  у Полтаві з червня 2015-го року. На момент прийняття рішення вартість 1 л бензину А-92 становила 19,89 грн, та 8,19 грн за 1 л газу, а вартість 1 квт/год (*2-й клас напруги у роздрібних тарифах на електричну енергію, що відпускається для кожного класу споживачів, крім населення, на території України)— 1,43 грн. Наразі бензин А-92 коштує 29,32 грн за 1 л, автомобільний газ — 13,53 грн за 1 л, 1 квт/год — 2,21 грн. Як бачимо, вартість палива за цей період зросла 47%, газу на 65%, електроенергія — на 54%. При цьому слід врахувати зростання мінімальної заробітної плати з 1218 грн у 2015-му до 4173 грн у 2019-му, відповідна мінімалка зросла у 3,42 рази. Як бачимо, собівартість основних частин витрат закладених до тарифу істотно змінилась за останні 4 роки. Розрахунки проводились без урахування щорічного рівню інфляції.

Перший заступник міського голови Андрій Лямін запропонував взяти до відома надані розрахунки та ініціювати підвищення. Юліан Матвійчук зазначив, що в разі прийняття зараз тарифів у 3 та 5 не пройде й тижня, як перевізники вимагатимуть новий. Перевізники ж це підтвердили вигуками з натовпу. Олексій Чепурко хотів почути позицію Олександра Шамоти, проте останній відповів коротко й сухо.

— Шлях один — законний, і ви його знаєте, — сказав Олександр Шамота.

Доки Чепурко та Шамота сперечалися, частина депутатів — зокрема Юрченко, Волков, Федоряка — між собою обговорили обгрунтованість пропонованих тарифів у 4 та 6 грн для тролейбусів та автобусів відповідно, та дійшли згоди щодо доцільності таких цифр.

Дмитро Сенчакович запропонував кожному з членів комісії висловити власні позиції. В цілому депутати голосувати за підвищення при умовах перевезення пільговиків та АТОвців. Натомість, депутат від фракції СДП Юрій Синяк заявив, що розглядатимуть це питання лише за наявності вже готового регуляторного акту.

Сенчакович звернувся до голови ГО «Асоціації перевізників Полтавщини» Лупаєнка з пропозицією надати власні розрахунки, аби ініціювати процедуру підвищення тарифів. Той погодився надати їх найближчим часом та навіть не зупиняти транспорт, за умови скликання виконкому для прийняття необхідного перевізникам рішення.

В ході обговорення шляхів виходу з ситуації запропонували продовжити розпочату ще у січні процедуру підвищення до тарифів до 3 та 5 гривень. Заступник міського голови з юридичних питань Іван Сватенко зазначив, що при цьому прийняте рішення може бути оскаржено. Тоді перевізники запропонували інший варіант — виконати стару процедуру, а доки відповідне рішення оскаржуватимуть через суд, провести процедуру з дотриманням законодавства.

Для з’ясування, чи можливо це зробити, оголосили перерву на 10 хвилин. Через 30 хвилин засідання комісії продовжили. Тетяна Юрченко та Іван Сватенко доповіли, що провести процедуру за старим актом можливо, тож запропонували внести відповідний документ до порядку денного.

Через те, що членів «Батьківщини» та «Совісті України» не було на засіданні, а Юрій Синяк («СДП») утримався, для внесення питання до порядку денного не вистачило 1 голосу.

Потому пристрасті у залі засідань досягли найвищого рівня. Олексій Чепурко, стомившись переконувати присутніх у необхідності ухвалення рішення, емоційно звернувся до секретаря міськради.

— З цього моменту всі питання про транспорт та проїзд адресуйте секретарю міської ради Шамоті, — сказав Чепурко.

Разом з ним залу покинули перевізники, які наостанок, звертаючись все до того ж Шамоти, заявили, що йдуть писати відмови від маршрутів. За словами Юрія Лупаєнка, 11 травня жоден приватний перевізник не вийде на маршрут. Слідом залу покинули депутати Федоряка, Волков, Юрченко та більша частина громади. Голова комісії Дмитро Сенчакович констатував, що продовжувати не має сенсу через відсутність кворуму, тож було оголошено перерву до 10 ранку 11 травня.

На фоні цих подій Олександр Шамота почав записувати відеозвернення для підписників його сторінки у Facebook, в якому назвав сьогоднішнє засідання «зрежисованим шантажем». Також він додав, що готовий обговорити питання підвищення тарифу лише за умов попереднього покращення сервісу, дотримання графіків тощо.

Один з перевізників повідомив нам, що відзавтра дійсно зупинить власний транспорт.

— Ми хотіли побачити розуміння того, що ринок — це не політика, але Шамота наче не розуміє, звідки беруться кошти.

Тож подальшу долю міського транспорту вирішуватимуть 11 травня.

Залишити відповідь
Коментувати

6 Коментарі

А мы работаем не получая даже минималки, меньше 4,и ездим с пригорода с пересадкой.

7 днів. тому
Лариса
Відповіcти
0

підтримую Шамоту в повній мірі !!!

8 днів. тому
Тетяна
Відповіcти
3

Транспорт в городе должен быть муниципальным, а власти города должны учитывать к – во транспорта
составляя бюджет города, вкладывая в него расходы на это ,может быть за счёт менее нужных статей. А цену за проезд нужно устанавливать учитывая зарплаты большинства населения и возможности пенсионеров.

8 днів. тому
Людмила
Відповіcти
7

А можем принять решение, что все будет бесплатно? И хлеб тоже! Построим коммунизм? Или это уже где-то было.

9 днів. тому
Полтавчанин
Відповіcти
0

Я , як і багато інших, отримую ” мінімалку”. Їм отримуючи, 8 тис. нічим дітей годувати, а наші ж, звичайно, їсти не просять.!!! І це про 8 було офіційно заявлено, а скільки насправді??!!! Дістали вже!!! Мені цікаво аби я – медсестра, закурила в палаті під шансонний мєдлячок, сплюнула і вказала інвалідам маршрут їхнього слідування, та ще й спробуйте зробити мені зауваження!!! Я ображусь і завтра на роботу не прийду!!! Блін, це просто якийсь сюр!!!

8 днів. тому
Наталія
12

Вони не хочуть працювати за 8 тис,а я працюю за 6 і повинна тільки на проїзд зароблять???Та щас!!!!

9 днів. тому
Танюшка
Відповіcти
6

Останні новини:

Читайте також: