Енергосервіс: must have для України

0

Представники Інституту аналітики та адвокації провели моніторинг енергосфери в країні та представили його результати на заході «Енергосервіс: must have для України».

В ході дослідження закупівель енергосервісу аналітики зібрали статистику торгів, що проводились у системі Prozorro. За результатами моніторингу, лише 32% закупівель по країні у цій сфері виявились успішними.

Тоді як неуспішних виявилось аж 49%. Загалом було оголошено 585 закупівель послуг з покращення енергосервісу. І лише 21 з них на Полтавщині, щодо 15 об’єктів енергосервісу. Як результат, 71% завершились безуспішно, а вартість 6 підписаних контрактів склала 6,3 млн грн. Завдяки процедурі торгів витрати вдалось скоротити на 6,9 млн грн.

За словами консультанта із закупівель ІАА Поліни Колганової, енергосервісне законодавство в Україні поступово розвивається. Проте існує достатньо неузгодженостей, які ускладнюють реалізацію механізму.

Основними недоліками реалізації ЕСКО-механізму є:

  • Тривалий процес енергосервісних закупівель
  • Неузгодженість законодавства
  • Недостатня кількість інвесторів
  • Низька обізнаність замовників у сфері енергосервісу
  • Невисока зацікавленість та мотивація замовників
  • Неактивна позиція місцевої влади

— Внесення змін та доповнень до законодавства допоможе ефективніше проводити закупівлі цих послуг, розширюють коло замовників енергосервісу та зацікавить інвесторів. Пропозиції мають покращити сферу енергосервісу в Україні, — говорить Поліна Колганова.

Впровадження енергосервісу допоможе поліпшити експлуатацію будівель, зекономити ресурси та кошти а також залучити необхідні інвестиції. Фахівці зазначають, що для успішного впровадження енергосервісу важлива підтримка від органів влади. Наприклад, забезпечити консультації та навчання для замовників і потенційних інвесторів. Для успішного впровадження енергосервісу важлива підтримка від органів влади. Наприклад, забезпечити консультації та навчання для замовників і потенційних інвесторів.

Серед основних пропозицій, висунутих експертами ІАА, є:

  • узгодження порядку затвердження об’єкту енергосервісу, базового рівня споживання енергії та істотних умов енергосервісного договору;
  • спрощення процесу підписання договору між замовником та підрядником, шляхом зміною строків його підписання.
  • надання замовникам можливість здійснювати розподіл та використання коштів, які були зекономлені завдяки впровадженим енергоефективним заходам.

Влада повинна навчитись взаємодіяти з замовниками та ЕСКО (енергосервісними компаніями) на рівних умовах — це стане основою нового енергоринку.

Дослідження проводилось в межах ініціативи МФ «Відродження» з розвитку аналітичних центрів в Україні у партнерстві з Ініціативою відкритого суспільства для Європи (OSIFE).

22 февраля 2019
21 февраля 2019