Чому можливе подорожчання продуктів? Коментарі економістів

0

У зв’язку із сезонним попитом, ціни на продукти в українських магазинах мали би дешевіти. Та є фактори, через які варто очікувати здорожчання продуктів. Це й відкритість  наших товарів до Європейських ринків, і сама поведінка покупців.

продукти

Економіст Сергій Чижевський зауважує, що панічна поведінка покупців інколи може нашкодити їм самим:

 – Коливання цін – інколи наслідок дій самих споживачів. Приміром, є у магазинах гречка і вона по 30 гривень за кілограм. Бабусі й дідусі думають, що от гречка така дорога і буде ще дорожчати. Тоді вони у паніці скуповують її, ховають собі в комору, де вона стоїть, псується, і зрештою – частину продукції потім вони викидають, бо не доїдають. На ринку гречки стає менше, і тоді виробник змушений підіймати ціну. Іншим людям теж потрібен цей продукт. Попит є, ціна росте, – говорить Чижевський. 

Пан Сергій вважає, що погодні умови також впливають на зміну цін:

 – Сільське господарство – найбільш рентабельна галузь економіки. Грубо кажучи – ти посадив одну картоплину і отримав десять. Але тут є ризик – погодні умови, те на що ми не здатні впливати.

Є ринкове ціноутворення на продукти. Це теж залежить від погоди. Коли врожай постраждав, ціна на продукт зростає, бо виробник вклав у його виробництво ресурси, а через погодні умови отримав менше. Автоматично, інші виробники підіймають ціни, бо є ринок і він має лишатися конкурентним, – говорить економіст Сергій Чижевський.

Ще одна причини, за якою ми не можемо досягти відносної стабілізації цін – той факт, що  в Україні виробництвом продукції займаються дрібні виробники – фермери. Там задіяна й велика кількість робочих рук. Відповідно – потрібна інфраструктура, а це – додаткові кошти. Приміром у США фермерські господарства – працюють на великих площах і там у виробництві задіяно менше 1 % людей. Тому сільськогосподарське виробництво Америки – більш рентабельне і краще піддається регулюванню.

Олексій Дорошенко, генеральний директор Української асоціації постачальників торгівельних мереж вважає, що зростання цін – наслідок відкритості української продукції до європейських ринків.

 – Подорожчання продуктів буде. Але сезонний фактор грає на зниження. На підвищення грає зменшення врожайності по деяким культурам. Це – косточкові, сливи, персики, ягоди. Вони зараз дорожчі відсотків на 50, ніж минулого року.

Деякі продукти харчування у нас дешевші, ніж у Європі. Фактично, вони більше за все й дорожчають. У нас таких продуктів лишилося не багато. Це всі види м’яса, хліб. Інше – у нас за європейськими цінами. Тому ті продукти, які поки дешевші, мають підтягнутися до польського рівня. Чому так? Наша економіка відкрита. Будь-яку культуру чи товар можна вивезти і продати за кордоном, зокрема  – у Польщі. Тому й ціни маємо відповідні, близькі до європейських, а подекуди – більші, – говорить Дорошенко.

Нагадаємо, керівник Департаменту агропромислового розвитку Полтавської облдержадміністрації Сергій Фролов вже заявляв, що не варто очікувати зростання цін на продукти харчування. Можливе збільшення вартості окремих видів продукції, він пояснював торгівельною націнкою самих продавців.

19 серпня 2018
18 серпня 2018