Чи можливо громаді відкликати депутата місцевої ради?

Процедура відкликання депутата місцевої ради має кілька етапів, вона регулюється певними законами. Трибуна вирішила поцікавитися про особливості цієї системи, у зв’язку з останніми подіями у нашому місті: територіальна виборча комісія (ТВК) Полтави зупинила процес відкликання депутатів Полтавської міської ради за ініціативою виборців — Сергія Луценка та Дениса Поліщука.

Чи можливо громаді відкликати депутата місцевої ради?

Чи можливо громаді відкликати депутата місцевої ради?

Причини відкликання встановлені у Законі України «Про статус депутатів місцевих рад»:

– порушення депутатом місцевої ради Конституції і законів України;
– пропуск депутатом більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії;
– невиконання ним без поважних причин своїх депутатських обов’язків;
– невиконання передвиборної програми;
– невиконання обов’язку звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Процес розпочинається, коли виборці відповідного виборчого округу ініціюють питання про відкликання депутата місцевої ради. Вони визначають дату, час і місце зібрання виборців, також про це повідомляють відповідне ЗМІ, не пізніше, як за 2 дні до події. Обране ЗМІ має бути регіональним та/або місцевим.

На зборах повинно бути не менше 300 осіб для відкликання депутатів у містах обласного значення і 100 осіб для міста районного значення. У день зборів вирішуються основні питання: внесення пропозиції відкликання та пояснення причин такого рішення, утворення та визначення персонального складу ініціативної групи, затвердження форми для підписів виборців.

Ініціативна група має певну кількість учасників і займається збором підписів на підтримку відкликання, передає інформацію у партію, відповідає за організаційні питаннями. Також визначають голову цієї групи.

Юрій Ромашко, заступник виконавчого директора ІАА

Юрій Ромашко, заступник виконавчого директора ІАА

– Виключно виборці відповідного виборчого округу можуть ініціювати процедуру відкликання депутата місцевої ради. Для цього на зборах виборців необхідно прийняти рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, для цього необхідна відповідна кількість виборців. Наприклад, якщо це депутат районної ради – 150 осіб на підтримку відкликання, – пояснює юрист Юрій Ромашко.

У триденний строк після дня проведення зборів, офіційний представник ініціативної групи повідомляє відповідну ТВК про початок збору підписів на підтримку відкликання.

Після повідомлення відповідної ТВК, ініціативна група розпочинає збір підписів в межах відповідного виборчого округу. Необхідна кількість підписів прописана у профільному Законі, вона вираховується за спеціальною формулою. На ці дії дається певний строк. Якщо, це наприклад, депутат районної ради, 20 днів, міської – так само. Відповідно до виду ради, яку депутат представляє, визначається термін на збирання підписів.

Після завершення збору, але не пізніше закінчення строку для збору підписів, усі матеріали зшиваються, скріплюються підписами офіційного представника. Далі не менше трьох членів ініціативної групи, передають відповідній ТВК, в межах конкретного строку, протоколи щодо збору виборців. ТВК повинна перевірити правильність дотримання усіх формальних процедур.

Чи можливо громаді відкликати депутата місцевої ради?

Чи можливо громаді відкликати депутата місцевої ради?

ТВК також має певний строк для проведення перевірки. Якщо це, наприклад, відкликання депутата районної чи міської ради – протягом 20 днів з моменту отримання матеріалів. Відкривається засідання, яке не оголошується закритим до моменту завершення перевірки отриманих матеріалів. Тобто, з моменту відкриття, воно триває 20 днів, доки усе не буде перевірено.

– Це, до речі, дуже поширене порушення, коли, наприклад, засідання оголошують закритим і кожного наступного разу, коли збирається комісія наново відкривають. Наприклад, зібрались на засідання і вирішують перевірити певну кількість підписних листів, умовно. Перевірили і все, засідання оголосили закритим. Це не правильно, – зазначає Юрій Ромашко.

Що перевіряють: чи була утворена ініціативна група, чи правильна кількість виборців увійшла в цю групу, чи в межах округу збирались підписи, чи зібрана їх потрібна кількість, чи правильно оформлені підписні листи, чи зробили оголошення в газеті про збори.

Після цього ТВК повинна перевірити достовірність відомостей про громадян, які містяться в підписних листах: чи дійсно ці люди є виборцями (досягли відповідного віку, не є обмежено дієздатними, мають право голосу, є в списках виборців і чи проживають вони в межах потрібного округу).

Також потрібна перевірка достовірності підписів, тобто чи дійсно саме ця людина ставила підпис.

Тому для цього ТВК, згідно закону, повинна залучити: 1) органи введення державного реєстру виборців, яка може встановити чи є ця людина виборцем; 2) правоохоронний орган, який може перевірити сам підпис людини.

За ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» процедура відкликання має наступний вигляд:

За результатами перевірки, комісія повинна прийняти рішення про узагальнення результатів, тобто, що: за результатами цієї перевірки все добре і немає порушень. Або ж навпаки, що існують певні невідповідності. На підставі цього комісія приймає рішення. У разі, якщо порушень не виявлено – про звернення до відповідної партії, яка висунула цього депутата. Якщо виявлено відповідні порушення – про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Далі, якщо було ухвалено рішення про звернення до партії, остання повинна прийняти остаточне рішення, в межах строку, визначеного своїм статутом, про відкликання депутата. Якщо партія погоджує відкликання, то вона повертає в ТВК це рішення і комісія повинна протягом 5 днів з моменту отримання цього звернення відкликати депутата і визнати обраним наступного за черговістю кандидата в депутати, який йшов у виборчому списку.

Чи можливо громаді відкликати депутата місцевої ради?

Чи можливо громаді відкликати депутата місцевої ради?

Як все відбувається насправді:

Процедуру відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дійсно потрібно вдосконалювати.

Територіальна виборча комісія, окрім необхідності проведення перевірки дотримання вимог ст. 38-40 профільного Закону (правильність оформлення підписних листів, кількість підписів тощо), повинна:

1) Залучити орган ведення Державного реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах. Тобто для того, щоб перевірити, чи дійсно особа, яка зазначена у підписних листах є виборцем, чи дійсно вона проживає в межах відповідного територіального виборчого округу і має право відкликати депутата тощо.

– Це не якась формальна річ, що там викликали представника органу ДРВ, він посидів і своєю присутністю засвідчив достовірність. Ні. Це дуже важливе і визначальне питання, адже мова йде про використання персональних даних виборців, доступ та використання бази даних реєстру виборців. КК України передбачено кримінальну відповідальність за несанкціоновані дії з інформацією, що міститься у базі даних Реєстру, насанкціоноване втручання у його роботу, – наголошує Юрій Ромашко.

Саме тому, Закон «Про державний реєстр виборців» визначив обмежені цілі використання персональних даних реєстру. І до переліку цих цілей не включено використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Тому, фактично будь-які дії органу ведення Держреєстру виборців щодо перевірки достовірності відомостей про громадян будуть незаконними і, ймовірно, матимуть ознаки кримінального правопорушення, а це забезпечуватиме незаконність процедури відкликання, що не складно буде довести в суді.

Чи можливо громаді відкликати депутата місцевої ради?

Чи можливо громаді відкликати депутата місцевої ради?

2) Залучити правоохоронний орган для проведення вибіркової перевірки підписів громадян, що містяться у підписних листах (не менше 10% від загальної кількості).

Тут ідентична ситуація. Не визначено, який саме правоохоронний орган повинен здійснювати таку перевірку, адже органи рибоохорони, державної лісової охорони також здійснюють правозастосовні та правоохоронні функції, тому їх теж можна віднести до цієї категорії.

Також правоохоронні органи мають чітко визначені законом повноваження. І жодних змін щодо розширення їх повноважень в частині здійснення перевірки підписів у підписних листах не вносилось.

Правоохоронний орган може перевірити достовірність підписів тільки шляхом проведення відповідного виду експертизи. Для того, щоб її призначити, має бути відповідне судове провадження, виконавче, провадження про адмін. правопорушення тощо.

– Насправді наша полтавська комісія права абсолютно. Тому що вона не може встановити достовірність даних і таке рішення легко оскаржити. Сьогодні законно відкликати депутата місцевої ради неможливо, – зазначає Юрій Ромашко.

Іншого шляху для відкликання громадою депутата наразі немає.

Рішення: Сьогодні існує законодавча прогалина, яку потрібно якнайшвидше вирішувати, вносити відповідні зміни до ЗУ «Про державний реєстр виборців«, зміни до законодавства, що регулює діяльність правоохоронних органів. Наразі вже є певні проекти законів, але це лише проекти і особливого руху вони не мають.

Залишити відповідь
Коментувати

Останні новини:

Читайте також: