E-Health у Гадячі: досвід та алгоритм

0

Поки більшість регіонів України лише починають впроваджувати так звану електронну систему охорони здоров’я E-Health, мешканці Гадяцького району вже користуються її вигодами. І готові поділитися алгоритмом впровадження.

E-Healts

E-Health

Полтавщина посилено складає «червоні» й «зелені» реєстри пацієнтів та лікарів, популяризує ресурс Liky.ua, де кожен зацікавлений може перевірити наявність придбаних за державний кошт лікарських засобів у медзакладах. Усе це – складові великої системи електронного здоров’я E-Health, без запровадження якої неможливо уявити собі реалізацію медичної реформи (нагадаємо, вона розпочнеться 2018 року).

– Ця система дає можливість фінансово захистити пацієнта. Якщо ми будемо мати достовірну інформацію щодо стану його здоров’я, призначеного лікування, наявності медзасобів і т.ін., ми зможемо більш ефективно надавати допомогу, контролювати дотримання лікарями протоколів та медичних стандартів, навіть консультувати дистанційно, – пояснює очільник обласного Департаменту охорони здоров’я Віктор Лисак.

Експерти сподівалися, що перші бонуси від запровадження E-Health українці отримають вже влітку. Наприклад, зможуть записатися на прийом до лікаря, не виходячи з дому. Однак, наразі це запрацювало далеко не скрізь.

Тим часом мешканці Гадяцького району уже близько року користуються перевагами системи електронного здоров’я. Впроваджувати її почали за ініціативи голови місцевої райадміністрації Олексія Матюшенка, аби зробити надання допомоги більш ефективним. За основу взяли електронну чергу до лікарів, що діє у полтавській поліклініці №4. Однак просунулися значно далі.

Олексій Матюшенко

Олексій Матюшенко

Як все починалося

Перші кроки, розповідає заступник голови Гадяцької РДА Олександр Шаповал, зробили у липні минулого року. Спочатку знайшли розробників програми і домовилися про вартість. 200 000 грн. сплатили одразу. Іще 200 000, за договором, заплатять, коли закінчать впровадження продукту.

Далі оснастили комп’ютерною технікою усі 17 амбулаторій сімейної медицини (із них 15 – сільські) і подбали про доступ до інтернету для них.

– Багато сільрад підтримали нас і вирішили питання з комп’ютерами за власний кошт, – говорить Шаповал.

Загалом на технічну складову (крім комп’ютерів, це й сервер для збору і зберігання інформації, сканер електронних карток, принтери) витратили близько 1 млн. грн..

– Найважче було зібрати усю базу даних по району. Справу суттєво полегшило те, що в 2014 році уже була спроба створити принаймні «червоні» списки пацієнтів (тих, хто зареєстровані на території певної громади, району або міста – авт.). Тоді багато районів про це поговорили і забули, але ми взялися і таки довели справу до кінця. Це суттєво спростило нам початок роботи у системі електронного здоров’я.

Наступний етап – друк пластикових карток. Їх виготовили 46 000, роздали вже майже 80%.

Олександр Шаповал

Олександр Шаповал

E-Healts

E-Health

– Зрідка стикаємося з ситуацією, коли люди не хочуть брати картки. Дехто відмовляється з релігійних переконань (як від ідентифікаційних кодів, наприклад). Інші бояться, що таким чином сторонні люди отримають доступ до їхніх персональних даних. Але це виключено. Вся інформація про пацієнтів у системі надійно захищена – це було однією з основних наших вимог до розробників.

З появою картки-ідентифікатора запис пацієнта до лікарня скоротився до 30 секунд – достатньо піднести її до монітору комп’ютера, щоб потрапити до облікового запису пацієнта. Перебирати сотні паперових карток в реєстратурі медсестрам більше не доводиться.

Вдосконалення без меж

– Спочатку у програмі була лише можливість вести облік пацієнтів. Але на наше прохання розробники час від часу додають нові опції. Так, наприклад, додався графік роботи лікарів. Першим проривом для себе вважаємо момент, коли сімейний лікар у звичайній сільській амбулаторії зміг буквально за пару хвилин, не залишаючи своє робоче місце, записати пацієнта на прийом до «вузького фахівця» у районній лікарні.

E-Healts

E-Health

Усі амбулаторії в районі оснащені переносними кардіографами та сучасними аналізаторами, щоб зробити експрес-аналізи крові, сечі, перевірити вміст цукру. Тому щойно сімейний лікар бачить погіршення стану пацієнта чи потребу у консультації профільного спеціаліста, він записує його на прийом до фахівця в районну лікарню. При цьому хворий обирає найзручніший для себе час – і може бути впевненим, що годинами чекати в черзі не доведеться.

Профільний лікар не відправляє хворого на аналізи повторно, не перепитує загальну інформацію щодо місця проживання, віку чи хронічних хвороб. Усе це вже зафіксовано в електронній картці людини, яка прийшла на прийом. Отже, більше часу лишається на докладну діагностику й призначення адекватного лікування.

Сімейний лікар має доступ до електронних карток всіх своїх пацієнтів – але й тільки. Профільний спеціаліст у районній лікарні – лише до картки пацієнта, який записаний до нього на прийом. Так працює система захисту персональних даних.

– Усі медичні маніпуляції фіксуються в електронній картці. Хочемо, щоб начмед, в обов’язки якого входить перевіряти правильність призначень й ефективність роботи лікарів, міг це робити також в електронному форматі.

E-Healts

E-Health

Районна лікарня оснащена сучасним рентгенологічним апаратом та флюорографом. Вони вже теж під’єднані до системи, тому сімейні лікарі прямо на робочому місці можуть бачити знімки своїх пацієнтів. Найближчим часом до системи приєднають і вже згадані аналізатори – їхній виробник, фірма із США, вже готова надати необхідні налаштування. Тоді результати аналізів кожного пацієнта автоматично фіксуватимуться у системі.

– Цей процес вже не зупинити. Та у нас і бажання такого немає – лише продовжувати. Зараз до системи під’єднана вже більша частина з 20 сільських ФАПів. Приємно, що нас підтримують у сільрадах та ОТГ, беруть частину видатків на себе.

Не всіх лікарів було легко переконати працювати у новій системі. Молодь відгукнулася швидше. Медикам старшого покоління довелося додатково навчатися працювати з комп’ютером. Для цього в місцевому ПТУ організували навчання майже 60 лікарів.

– Я постійно повторюю медикам: навіть найдосконаліша система електронного здоров’я не лікує. Лікуєте ви. Система лише допомагає вам: систематизувати, розкласти по поличках, діяти ефективніше, не витрачати сили і час на непотрібну роботу.

Аптеки – не в системі

– Уже зараз у нас запущено модуль електронних рецептів. У ньому лікарі вже починають виписувати препарати за міжнародними непатентованими назвами, як того вимагають сучасні клінічні протоколи. З 1 грудня, плануємо, весь облік призначень буде електронним. І тоді профільні спеціалісти зможуть одразу бачити, яке лікування сімейний лікар вже призначив пацієнту. Точно не буде випадків виписування препарату з однією й тою ж діючою речовиною, але різними назвами.

Однак повністю уникнути паперових рецептів поки що не вдається. Бо аптеки в систему ще не заведені. Шаповал впевнений: тут ініціатива повинна надходити від самих аптечних мереж.

– Щоправда, зараз розглядаємо можливість ввести у систему аптеку КП «Полтавафарм» у Гадячі, адже вона має філії в багатьох селах району. Через них можна і замовити препарат, якщо його немає в наявності. Також вона працює за програмою реімбурсації – надання езкоштовних (або за невелику доплату) ліків хворим на серцево-судинні захворювання, цукровий діабет, бронхіальну астму за призначенням лікаря. Тому для мешканців регіону це може бути цікаво.

Аби виписувати електронні рецепти, кожному лікарю потрібен власний електронно-цифровий підпис – цього поки що немає. Хоча, коли система E-Health врешті охопить всю область, питання вирішиться спільно, переконані у Гадячі.

Перспективи

– Зараз в електронну чергу до лікаря у нас можна записатися по телефону. Найближчим часом хочемо запровадити можливість запису через інтернет на зручний для пацієнта час. Особисто я мрію ще й про спеціальний додаток для мобільного телефону. З нинішнім швидким темпом життя це було б дуже зручно. Однак розумію, що персонально для Гадяцького району додаток ніхто не створюватиме. Розробникам був би цікавий запит, принаймні, у масштабі всієї країни.

Попри те, що зроблено нереально багато, повністю уникнути черг у гадяцьких лікарнях ще не вдалося.

– Це трохи до нашої ментальності питання. Є люди, які вперто ігнорують нові можливості і приходять «поштовхатися» в черзі. Тому людина, навіть попередньо записавшись до лікаря, інколи не може втрапити до кабінету вчасно. Однак таких випадків меншає. Я переконаний, що треба рухатися обраним шляхом. Кінець кінцем, мова йде про медичну послугу. І надавати, й отримувати її треба гідно. Мало хто дозволяє собі ходити без черги до перукарів, наприклад. Там все чітко: запізнився на призначений час – залишився без нової зачіски. Питання здоров’я, здається, все ж важливіше. Тож у медзакладах потрібно більше злагодженості, системності. Це і фізично, і психологічно розвантажить як лікарів, так і пацієнтів.

(фотоматеріали надано прес-службою Гадяцької РДА)

Коментувати

16 січня 2018
15 січня 2018